S5 Emusica - шаблон joomla Авто
Editorial

DSC 0207

La margine de centru al Bucurestiului si o suflare de celebrul Club Fabrica, iata poarta spre Orient pentru toti cei ce au luat calea tarilor insorite si a abundentei de capsuni. Autogara Filaret.

Acolo, intre un parc si un restaurant a carui terasa a fost transformata defapt in trotuar, la colt intri pe Mitropolit Filaret. Sfantul duh este blocat la pret de cativa pasi de o 4x4 neagra, a carui sticker cu Slayer vegheaza asupra propietatii. Ironic, asa-i?

Acolo isi are sediul Dark Side Booking, unul din cele mai friendly saloane de tatuaj din Romania, locul unde si eu mi-am pierdut ore bune, nu neaparat la tatuaje ci la o sesiune de Guitar Hero 3. Caci da, e rost si de Playstation. Defapt e rost de terasa, salon de asteptare, filme, muzica, o intreaga experienta.

In aceasta cladire functioneaza intreaga divizie Dark Side, mai putin cea de custom bikes, mutata recent in Popesti Leordeni. La parter esti intampinat de divizia de booking Dark Side, la fel si de partea 'birocratica', acolo nu e nimic ditractiv. In spate ai terasa si bucatarie, poti savura in liniste o cafea. Sus ai saloane de tatuaje, un mic balcon si un spatiu de relaxare. Spatiul, imprejmuit de un nerusinat fetish pentru tot ce inseamna Star Wars si Alien vs. Predator. Un numar impresionant de postere si viniluri, parte semnate de artisti. Practic, o cladire boema transformata intr-un spatiu noncomformist, destinat unei culturi alternative.

Initiatorul acestui proiect este Catalin Davidescu, om si cu bune si cu rele, la fel ca orice om, dar in primul rand om care, asemenea multor afaceri de suflet si de succes, a pornit orbeste catre ceea ce i-a placut, indiferent de consecinte. A avut si ajutor din partea familiei, lucru mai rar. In timp si-a dezvoltat o mini-afacere de suflet, iar acum Dark Side este realmente un brand, cateodata underground, cateodata nu. Ei se ocupa si de Vita De Vie dar si de Cap de Craniu. Si au in plan tot felul de chestii interesante, fie ca e vorba de tatuaje sau muzica.

Asa ca am facut o vizita la sediul Dark Side sa aflam cate ceva despre salon, tatuaje, clienti cat si intreg fenomenul raportat in Romania si nu numai.

DSC 0197

DSC 0198

DSC 0203

DSC 0204

Cand ti-ai facut primul tatuaj?

Se intampla acum foarte multi ani, pe vremea Hard and Heavy. Primul tatuaj l-a infaptuit un Picolo direct pe scena clubului.

Si de ce indreptat catre afacerile independente?

O intrebare grea, probabil pentru ca am vrut sa am controlul si sa dezvolt ceva pe placul meu fara a fi coordonat de terte parti. Pe scurt, am vrut sa fiu liber.

Intreb pentru ca si Dark Side e tot o afacere independenta.

E o chestie independenta, da. Umbrela Dark Side a luat nastere dintr-o joaca cu divizia de biciclete customizate si apoi a preluat foarte rapid businessul pe care il aveam deja facut, cel de booking, cel oficializat din 2007 si neoficializat din 1999. Practic am preluat portofoliul pe care il aveam inainte si apoi dezvoltarea a fost pe verticala, dezvoltare pe care toata lumea o vede si o simte.

Si toata afacerea asta a fost independenta, in sensul ca nu ai deschis totul deodata.

A fost progresiv, dar in acelasi timp extrem de rapid. A fost un progres nestudiat, nu exista niciun plan de afacere. Dark Side in momentul asta are mai multe 'aripi', mai multe divizii, evident cea cu care am inceput, cea de biciclete customizate, partea de booking si aici orice se intelege prin booking, din punctul meu de vedere romanii inteleg gresit termenul de booking. Apoi divizia de tatuaje, o sa urmeze oficializata o divizie de publishing si poate productie muzicala cu studio in spate, de masterizat si nu de tras, formatia nu o sa vina sa inregistreze, formatia o sa vina sa produca muzica, sa lanseze discul final, masterul, sa plece cu el editat.

Acum cati ani ti-a venit ideea asta cu tatuajele? In sensul de idee propriu zisa.

Ideea in sine am avut-o de foarte mult timp. Cam ca in tot ce m-am bagat, nu am avut cunostinte in avans, adica pur si simplu imi placeau tatuajele, ma tatuam pana in cap, cochetam cu ideea asta dar niciodata nu am luat o carte 'Cum sa faci salon de tatuaje in 12 pasi usori', nu exista asa ceva. Si pur si simplu l-am facut. Dar ca si celelalte lucruri, chestiile au aparut peste noapte. Adica in momentul in care mi-am propus sa fac salon, am mers sa dau anunturi, sa vizualizez spatii, case, mii de chestii de genul asta. Si nimic nu mi se parea potrivit. Si intr-o zi am abandonat. La doua saptamani dupa, literalmente m-am dus la un prieten care lucreaza in piele si i-am zis 'bai uite as vrea sa gasesc un loc in care sa imi fac un salon de tatuaje, sa mut biroul de booking, sa fac ateliere de biciclete.' Si mi-a zis 'Pai de ce nu te duci unde am avut noi biroul? Ca acum e liber.' Am venit, am sunat, in trei zile m-am mutat. Se intampla cu trei zile inainte de Craciunul din 2013. De Revelion am renovat si pe 6 ianuarie am dat drumul.

Si cum a fost prima zi?

Cu client, de atunci am avut clienti in fiecare zi.

Cum ai gasit artistii?

Ei, cu artistii este o problema, ca in orice domeniu. Artistii sunt artisti. Nestiind aproape nimic despre domeniul asta, am crezut ca pur si simplu iei un artist tatuator si dai drumul la treaba, gandindu-ma ca toti clientii sunt ca mine, cu drag de tatuaj. Ei bine nu, tatuajul este o moda. Omul care vine sa se tatueze vrea sa mearga la artistul J care lucreaza stilul 14 cu culoarea 22. Cand am luat casa, undeva pe 21 decembrie, am facut o adunare cu artisti tatuatori pe care ii cunosteam eu si cu care aveam relatii bune. Si ca orice situatie in care vrei sa faci un sindicat, la inceput toti sunt entuziasti.

Ei, i-am adunat pe toti si dupa o saptamana i-am chemat la munca, ghici ce, a mai ramas unul singur si acel om este Calin Raduta. A fost alaturi de noi intotdeauna, si la bine si la greu pentru ca evident, am traversat si perioade bune si perioade proaste, ca orice om. Apoi in februarie ni s-a alaturat Bob, apoi Andreea si abia anul trecut in toamna, Cristina. Intre timp facem diverse guest spoturi, mai vin artisti de la alte saloane, lucreaza pe o perioada determinata, mergem la tot felul de conventii, ne expunem, mergem la tot ce are legatura cu fenomenul asta.

Ai mentionat mai devreme despre tiparul romanului care vine la salon. Cum l-ai caracteriza?

Nu cred ca exista un tipar, nu exista un pattern dupa care clientul, doritorul de tatuaje vine sa se tatueze. Sunt cei care sunt colectionari si care isi fac si porcarii si lucururi bune, dar care sunt tatuajele lor pe care le iubesc si la care nu ar renunta sub nicio forma, sunt clientii care doresc sa fie la moda...vorbim de moda, anul asta poate este moda scrisurilor in elfa, la anul poate este moda Dumnezeu mai stie ce, alte porcarii care mai apar. Sunt o gramada de oameni care vin si isi fac tatuaje pentru ca sunt la moda, mai exista clientul care isi doreste foarte tare un tatuaj, dar lucreaza intr-o corporatie si vine si isi face lucrari, marea majoritate lucrari foarte foarte bune si cu tematica, lucrari gandite dar care sunt ascunse pentru a nu le vedea seful.

Si sunt clienti care vin si isi fac primul tatuaj, apoi nu se mai pot opri. Dar tinand seama ca toata industria asta, stilul artistilor, echipamente, tusuri, totul a evoluat foarte mult in ultimii 20 de ani. Nu stiu ce s-ar mai putea inventa acum, poate doar un automat in care bagi mana si gata tatuajul. In momentul asta orice poza poate fi transformata intr-un tatuaj. Nu mai exista reviste, nu te mai uiti la modele, nu. Practic orice lucru poate fi tatuat.

Colectionarii noi, cei care profita la modul bun de toata evolutia industriei si ajung sa aiba niste tatuaje extrem de bune, tatuaje castigatoare de premii, tatuaje care pot face fata oricarui concurs. Am mers la multe conventii si am vazut multi artisti. Noi, romanii ca natie, suntem foarte prosti. Nu ne cumparam haine romanesti ca sunt romanesti, ne cumparam haine americane care sunt de 80 de ori mai proaste. Eticheta conteaza. Acelasi lucru e si la artisti. Sincer, am vazut lucrari facute de romani la conventii internationale, lucrari care au dat clasa si care de multe ori nu au luat premiu pentru ca nu au brandul in spate. Dar artistii romani dau clasa, o gramada de saloane cu eticheta, saloane care au 20 de ani in spate au o gramada de oameni din Romania care lucreaza acolo. Romanii mentin numele.

DSC 0008

DSC 0194

DSC 1244

Cum se diferentiaza Dark Side de restul saloanelor din Romania? Ma refer aici inclusiv de premiile luate de voi intr-o perioada relativ scurta.

Daca vrei sa incepem cu premiile, intr-un an si 3 luni avem deja 12 premii luate dintre care 8 sunt de locul 1. Suntem cunoscuti, suntem respectati si avem si un cuvant de spus acum. Asta pentru ca am respectat la randul nostru pe toata lumea. Sloganul intregii industrii Dark Side este ca nu judecam dupa aparente, niciodata nu etichetam oamenii dupa aparente. Cu ce ne-am diferentiat? Asta am incercat sa facem de la bun inceput. Ce se intampla daca mai aparea inca un salon? Ok, e concurenta, o concurenta poate sa fie una buna sau proasta, una loiala sau neloiala. Am incercat sa ridicam un pic nivelul, in primul rand pentru noi ca nu stiam prea bine afacerea asta si ne-am gandit ca daca o sa incepem prost atunci sigur o sa continuam prost.

Am incercat sa avem in echipa artisti care au stiluri diferite, in asa fel incat clientul cand vine sa stie exact unde se duce. Si avem artist care lucreaza dark horror, avem artist care lucreaza black and gray, avem artist care lucreaza geometric, avem artist care lucreaza Dumnezeu stie ce...si guest spoturile pe care le avem, incercam sa aducem artisti fiecare cu stilul noi, altfel nu ne-am fi deosebit cu absolut nimic fata de alte saloane. Un alt castig probabil ca este salonul in sine, un salon foarte friendly, primitor, spatios, clientul primeste absolut tot, este tratat ca la un spa. Am fost la alte saloane si am vazut cum sunt tratati clientii, sunt inghesuiti...nu comentez, fiecare isi face afacerea asa cum isi doreste el. Dar la noi locul de stat e locul de stat, locul de mancat e locul de mancat, locul de relaxat e locul de relaxat, incercam sa surprindem clientii in permanenta cu lucururi noi, de la un banal sticker pana la un tricou sau pana la o reducere substantiala cand este la al treilea tatuaj, cadouri si alte lucruri.

Zi-mi un pic de cladirea asta, sunt tot felul de camere aici. Povesteste-mi un pic.

E o poveste frumoasa cu cladirea asta. Cand am luat-o imi parea imensa, ne gandeam cu ce o umplem, cu ce o incarcam. Si am inceput cu etajul unde camera mare am facut-o salon, apoi aveam o camera ca sala de asteptare si in urmatoarea camera erau birourile noastre unde stateam cu Alin Voica si planuiam. Jos era un birou financiar care a si ramas si acum unde avem noi birourile voiam sa facem showroom de biciclete. Si apoi toata casa era goala, era o bucatarie, era un subsol gol, nu se intampla nimic. In doua luni de zile totul s-a modificat pentru ca am avut o crestere exponentiala pe care inca nu mi-o explic, imi place sa cred ca e din cauza faptului ca am tratat corect si profesionist intreaga miscare pe care am creat-o. Dar tot etajul a disparut, acum practic sunt trei saloane de tatuat si camera de asteptare, booking-ul s-a mutat jos, la subsol o mare parte din timp a functionat atelierul de biciclete care la un moment dat a devenit neincapator si l-am mutat in Popesti Leordeni si acum jos o sa deschidem o noua latura, un hub audio/video/foto, mediatic daca vrei.

Vom gazdui echipa de la Freelance Production, o echipa de fotografi de eveniment extrem de buni, live sunt senzationali. O sa isi faca jos un mic studio foto. Incercam sa punem pe picioare un pachet extrem de generos de filmare pentru trupele care nu-si permit sa cheltuie mii de euro pe un videoclip. Vrem sa facem niste pachete, filmari in 4k, cu editare cu tot, sa vina trupa sa poata faca treaba asta. Toate chestiile astea, toate legate cu publishing si faptul ca incercam sa ajutam formatiile sa scoata cat mai multa muzica, indiferent cum este ea, dar doar sa produca...sper sa duca la nasterea unui hub media. Cam asta se intampla acum in cladire. In curand vom da drumul impreuna cu Music Channel, la terasa va filma Hefe emisiunea sa, le filmam si le editam noi.

Cati clienti aveti pe saptamana?

Chiar daca as stii nu ti-as spune. Suficienti.

Vorbeai de diferentierea asta. Ce am observat eu e ca atunci cand un client intra in salonul vostru, are inclusiv asistenta in realizarea tatuajului, de a afla exact ce vrea clientul si de a desena un tatuaj de la zero, atunci cand este cazul.

Absolut. In primul rand incurajam clientul...sunt foarte multi clienti care trimit direct modelul. In multe din cazuri sunt clienti care trimit poze cu alte tatuaje facute de alti artisti. Si refuzam sa facem chestia asta. Nu partea financiara ne-a motivat sa creem toata aceasta mica industrie Dark Side. Si atunci sfatuim clientul, mergem foarte mult pe tatuaje customizate, sa fie tatuajul tau, esti unicul care il are. Daca poti sa iei elemente, sa te inspiri, e alta chestie. Oferim si o parte de consiliere, sunt saloane care nu ofera partea asta. Noi avem un manager care a invatat meseria odata cu noi, adica Simona nu stia nimic cum nu stiam nici noi nimic. A invatat din mers si isi face treaba impecabil. Exista foarte multa hatareala in industria asta, la fel ca in alte industrii. Noi am incercat sa nu fim hateri si am avut si noi derapajele noastre in tot procesul asta de a cunoaste alte saloane. Greseli pe care am incercat sa le corectam imediat pentru ca nu era deloc ok din partea noastra. Si atunci noi suntem printre putinele saloane care avem o relatie foarte buna cu alte saloane din tara si din Bucuresti, atat la nivel de salon cat si la nivel personal. Ii invitam, facem gratare, incercam sa nu deranjam. In momentul in care am derapat, ne-am retras, ne-am cerut scuze si am incercat sa corectam eroarea. Din acest motiv vin foarte multi oameni pe aici. Vin multi oameni doar sa bea o cafea pentru ca e un spatiu frumos si primitor, iar asta conteaza foarte mult pentru noi. Schimba impresii cu un artist, multi vin cu un tatuaj vechi ca la doctor, la control.

Simona - managerul nostru - ea intreaba clientul si isi da seama daca clientul e multumit, daca mai vrea ceva, daca i se potriveste tatuajul. Clientul nu vine niciodata nepregatit si iti spun si de ce. In primul rand si-ar ingreuna lui munca si munca artistului. Spre exemplu multe saloane lucreaza dupa 6 seara pentru ca atunci scapa clientul de la munca. Noi nu consideram asta un lucru ok. Artistul poate este obosit seara si nu isi da randamentul, iar daca un om isi face un tatuaj care este pentru toata viata si nu-si face timp odata pe an pentru treaba asta, atunci inseamna ca nu merita tatuajul asta si atunci nu ne obosim cu treaba asta. Noi rugam clientii, ii sfatuim sa trateze tatuajul ca pe o chestie de arta, nu o chestie de moda. Una este ca un artist sa iti lucreze 4-5 ore pe lucrare si sa fie linistit, alta e sa vina clientul sa discute 4-5 ore despre tatuaj, inca o ora designul, 5 ore de tatuaj, s.a.m.d. Asta inseamna ca si artistul si clientul stau 11 ore, iar randamentul nu e acelasi. Incercam pe cat posibil ca din salon sa iasa doar lucrari de calitate. In proportie de 95% cred ca am reusit. Cei 5% inseamna ca inca suntem noi pe piata, inca suntem necopti, incercam sa invatam constant. Evident ca nu totul poate sa fie perfect pentru toata lumea. Noi incercam sa fim echidistanti, sa ne facem treaba cat mai bine.

DSC 0660

DSC 0206

DSC 0205

Ziceai mai devreme de reteaua asta natioanala a tatuajelor. Cat de bine e structurat tot fenomenul asta in Romania?

Exact ca la partea cealalta care ne intereseaza pe amandoi, adica partea de muzica, legile nu sunt deloc facute pentru noi, din pacate. Pentru tatuaje aproape ca legea nu exista. Gandeste-te doar ca in America exista peste 20.000 de saloane autorizate, iar in Romania, doar unul dintre cei doi distribuitori de materiale de tatuaje are 25.000 de clienti activi. Si cu asta ti-am zis tot. Sunt foarte multi oameni care lucreaza pe branci, oameni care lucreaza acasa, oameni care nu platesc taxe. Pe data de 17 mai va fi o mare adunare organizata de Asociatia Tatuatorilor Profesionisti din Romania unde vom incerca sa punem bazele unei legi care sa ne apere. E acelasi lucru si in booking, sunt o gramada de organizatori care apar peste noapte, oameni care au gasit niste bani de la o primarie sau de la niste prieteni, fac o nefacuta, ti-au stricat lucrurile pentru 2-3 ani. Acelasi lucru se intampla si la tatuaje. Cam asta e cu industria, e total nereglementata.

Dar e unita?

Nu. Adica sunt bisericute, ca peste tot. Cam atat.

Ati avut cazuri in care ati fost fortati sa va selectati clientela?

Absolut.

Si cum face fata un artist tatuator la astfel de situatii cand e pus in fata faptului?

Pai asta tine de dibacia personala a fiecaruia. Tine de manager, el selecteaza clientela. Nu facem tribale, astea din capul locului sunt eliminate. Oamenii dubiosi sunt refuzati de la bun inceput, avem ocupat de acum inainte si pana in 2018. Locul nostru nu e pentru oricine, suntem extrem de selectivi.

De ce faci toate chestiile astea?

De prost. De multe ori m-am intrebat si eu pentru ca sunt momente in care tragi linie si iti dai seama ca nu ai ce aduna sub linia aia. Singurul lucru care ma motiveaza e ca facem ceva foarte misto si zic 'hai ba ca nu pentru bani facem asta'. Dar sunt si alte perioade cand e ok, nu ma pot plange. Intr-un final asta e calea pe care mi-am ales-o, si eu si familia mea, asta e stilul nostru de viata. Nu stiu ce am putea face altceva.

E foarte interesant ca ai pomenit de familie si e un caz destul de singular faptul ca exista atat suportul moral cat si implicarea realmente.

Mai exista sot si sotie care lucreaza si tatueaza. Dar in afacerea asta toata familia e implicata, insemnand sotie, cumnat..asta a fost gandul cu care am inceput, anume sa construim o afacere pe care sa o lasam mostenire copiilor nostri. Deja fiica mea e singura copila cu pierce din scoala, numara zilele pana cand implineste 16 ani pentru a se tatua, asculta metal...nu am fortat-o eu, dar evident ca influentele de acasa...fiica mea mica nu e asa inca.

Divizia de booking...stiu ca e un subiect apasator. De cand ai dat tu drumul la chestia asta si avand in spate toata experienta si cunostintele, implicandu-te in relatia artist-organizator, cum vezi tu evolutia? Sau dimpotriva...

Nu stiu, cred ca ar trebui in primul rand sa existe un cadru legal pentru treaba asta. Ar trebui ca nu oricine sa poata sa faca aceasta meserie. Eu daca maine ma fac dentist atunci trebuie sa studiez, daca vreau sa fiu avocat, inginer, orice. Daca vrei sa te faci organizator de spectacole atunci poti sa o faci peste noapte, gasesti un pont, gasesti niste bani, faci o scena din paleti si gata, esti organizator de spectacole. Lucrul asta dauneaza mult pietei, foarte mult, atat moral cat si financiar. Daca s-ar reglementa treaba asta, ar fi un mare pas. Apoi poate ar trebui o relaxare fiscala pentru tot ce inseamna arta, nu neaparat muzica. Relaxare fiscala asa cum exista in toate tarile civilizate. Peste tot artistii sunt incurajati sa faca lucruri, sa creeze, sa-si manifeste actul artistic.

Si din punct de vedere al posibilitatilor unei trupe in Romania...

Daca ar fi o relaxare fiscala atunci cu siguranta s-ar schimba lucrurile. Acuma cluburile nu mai platesc fee, toata lumea este pe door deal, ANAF-ul te forteaza sa fiscalizezi absolut tot si afli ca dintr-un bilet de 10 lei artistul nu-si acopera nici pizza pe care o mananca acolo, nu mai vorbesc de transport, corzi, bete, s.a.m.d. Nu mai zic ca ar mai trebui sa duci si niste bani acasa. Toti oamenii care lucreaza in domeniul asta...avem un asociat secret pe care nu-l stie nimeni. El e statul roman care castiga intotdeauna mai multi bani. Din pacate asta este adevarul, absolut tot ce face un artist, foarte multi bani se duc la stat. Platim acelasi TVA pe bilet cum platesc cei care vand petrol, nu e normal asa ceva. Avem acelelasi impozite ca aia care vand avioane.

In schimb avem un TVA mai mare decat industria turismului, avem formatii, ne chinuim, compunem, scoatem muzica, platim taxe..in schimb ala care iti vinde o excursie in Canare plateste 9% TVA. Nu inteleg de ce taxele pe bilete sunt atat de mari si nu sunt la fel in Odorheiu Secuiesc. De ce taxele se schimba in functie de locul unde are loc evenimentul. Daca esti firma platitoare de TVA si cu impozit de 16%, nu ai cum sa supravietuiesti. Sa se faca relaxare fiscala.

DSC 1980

DSC 1806

DSC 0226

DSC 0228

DSC 0227

DSC 0224

DSC 0220

DSC 0218

DSC 0216

DSC 0215

DSC 0212

 



REF 2014: Making of


REF 2014: Meet and greet


REF 2014: Ziua 1


REF 2014: Ziua 2


REF 2014: Ziua 3


REF 2014: Ziua 4


REF 2014: Public


Riff concert la Deva