S5 Emusica - шаблон joomla Авто
Editorial

Question MARK

Prost. Trecem oarecum prin aceeasi rutina sinistra ce apare la sfarsitul fiecarui an.

Topul. Nu conteaza care cum unde, care e impotriva, care e pro, care voteaza cel mai bun videoclip filmat cu telefonul mobil dar bifat pentru notorietate, ca altul isi transforma preferintele si relatiile personale in punct de reper ca recomandari anuale, ca unii voteaza ce habar n-au, altii chiar voteaza ce n-au vazut sau ascultat vreodata. Asta e o 'boala' legata de o alta simptoma pe care o regasim de ani buni, atat la romanul de rand cat si in scena underground. INVIDIA si LAUDA. Dorinta de a fi pe primul loc, dar nici nu conteaza in ce context, ideea e sa fim pe primul loc. X de ce mai bun ca Y? De ce Z a iesit pe primul loc si noi am primit mentiune? Pai in loc sa ne uneasca, trupele sa se felicite una pe alta, sa se incurajeze...mai rau ne dezbinam, proces gradual de la an la an. 

Am ajuns sa cred ca cel mai util clasament in 2015-2016 e topul Muzicisifaze - singurul articol ce apare in decursul unui an pe site-ul cu pricina - un top absolut sinistru dar foarte util, a carui satira a ajuns sa reprezinte intocmai scopul unui clasament: 136 de materiale (oarecum) recenzate, probabil cea mai buna ocazie de a trece in revista si a audia albume lansate de romani in anul care tocmai a trecut, un detaliu absolut omis de publicatiile de specialitate. Care e valoarea unui astfel de top dedicat muzicii metal, chiar si a muzicii rock? Cu sau fara clasament, tot ignorati ramanem, topul nu apare nici la tv, nici la radio, nici in ziare, decat pe pagina noastra de Facebook. Ca ne dam suturi si ne injuram pe la spate, tot ignorati ramanem, impreuna.

De ce sa ne pese atat de mult de aceste clasamente? Ai luat trofeu, ai trecut brusc de la concerte cu 20 de oameni la concerte cu 200? Nu. Chiar atat de mult conteaza sa te lauzi cu 5 cuvinte? Poate mai repede ar trebui sa te ingrijoreze faptul ca nu mai ai unde sa canti la 200 sau 500 de oameni. Daca castigi cel mai bun album, stai linistit ca tot vecinii de pe scara il asculta, asta pentru ca ti-e lene sa mergi sa canti si prin alte orase. Bine, asta oricum nu mai e un pretext pentru ca nu mai exista spatii de cantat.

Apropo de asta, s-a inchis Question Mark. De asta ar trebui sa ne pese? Naiba stie, pana la urma e democratie, interesul fiecaruia e indreptat catre ce crede mai potrivit. Daca e sa-mi dau cu parerea, cu siguranta, da. Departe de statutul estetic si profesional, Question Mark il vad ca un simbol, un spatiu 'alternativ' unde ailalti refuzati de cluburi - pe diverse criterii - erau aici gazduiti cu bratele deschise. Nu ar trebui sa ne mire ca in Question Mark au concertat (probabil) mai multi straini decat romani, straini care in general sunt si ei interesati sa descopere tot felul de lucruri, de la muzica la cultura. Simbolistica spatiului nu e deloc placuta in contextul situatiei din ultimele luni. Adica daca e sa o luam pe bune, a cam murit o parte importanta din underground-ul Capitalei. Da, era bomba, o poti spune linistit. dar stai la fel de linistit, arata la fel ca bombele in care se canta in Germania. Nu era cel mai ok loc, dar era un loc in care trupele puteau canta, iar publicul avea sansa de a descoperi trupe noi, mici, cu un mesaj si identitate. 'Asa incepem toti', asta e farmecul acestui fenomen muzical, toata lumea porneste de la zero, in aceleasi contexte. Pai si atunci de ce l-au inchis? Pot doar presupune ca nici p-asta n-am fost in stare sa-l apreciem si sa-l pastram cum trebuie. N-ar fi prima data. Ca nici spatiul alternativ nu e ocolit de regulile de zi cu zi, si tot ailalti renegati erau sprijinul. Cine stie, poate nu vrem sa ne descoperim lucruri noi, daca de ani de zile votam Iron Maiden si Metallica drept cea mai cea formatie din Univers.

Ar trebui sa ne ingrijoreze faptul ca in Bucuresti au ramas fix doua cluburi - Fabrica si Quantic Pub - in care se poate canta metal? Si probabil inca 2-3 in care se poate canta si rock? Ca la ora actuala in tara sunt undeva sub 10 cluburi - unde se poate canta - ce vor trece cu bine peste calaul birocratic al urmatoarelor 4 luni? Sau ca in Romania exista in acest moment doar 2 locatii de 1000 de locuri ce sunt dispuse sa gazduiasca un concert de rock/metal? Ca la Guvern, doamna Ministru Anca Dragu s-a uitat bulversata, ba chiar usor inspaimantata la o fotografie cu unul din chitaristii Cradle Of Filth, in timp ce Guverne din Scandinavia acopera costurile de transport ale formatiilor pentru a concerta la diverse festivaluri sau turnee internationale? Ar trebui sa ne ingrijoreze faptul ca ce s-a intamplat la Colectiv are exclusiv reprecursiuni de ordin negativ si aproape zero consecinte constructive, pozitive, la nivel colectiv? Ar trebui sa ne ingrijoreze ca intre atatia oameni au murit oameni din formatii, oameni care s-au descurcat independent, cu 0 ajutor de la cei care acum se uita la fotografiile amplasate la Guvern? Ca au murit niste oameni pentru muzica? Cu siguranta ar trebui sa ne intereseze mai mult decat ne-a interesat de un clasament. Poate ar trebui sa facem ceva.

Iar daca nu avem puterea sau mijloacele de a face ceva, afla ca cel mai bun lucru pe care il putem face e sa dam banii pe bilet. Poate in 10-15 ani ajungem si noi sa umplem Sala Polivalenta.

Si daca va arde te top, acest material video ar trebui sa castige tot, sa ne linistim.

 

 



REF 2014: Making of


REF 2014: Meet and greet


REF 2014: Ziua 1


REF 2014: Ziua 2


REF 2014: Ziua 3


REF 2014: Ziua 4


REF 2014: Public


Riff concert la Deva