S5 Emusica - шаблон joomla Авто
Editorial

Atelier DIY 4

 

Squatting, actiunea de a ocupa un teren abandonat sau neocupat - de obicei cladire - pe care individul nu o detine, nu o inchiriaza si nu are nicio permisiune legala pentru a o folosi.

 

Conform unor statistici, la nivel global exista circa 1 miliard de oameni catalogati drept squatteri. Iar pe langa fenomenul social, aceasta idee s-a raspandit si la nivel cultural, asa ca au aparut spatii improvizate de teatru, arta, expozitii sau concerte. In mod evident, legate cu fenomenul DIY.

In Romania, fenomenul de squatting a cunoscut manifestari sporadice, desi mai devreme sau mai tarziu, aproape toti romanii au fost DIY in felul lor. Poate ca a lipsit initiativa. Totusi, au aparut oameni ce au gasit metode 'libertine' de a-si exercita forta creativa si artistica. Daca ne intoarcem undeva la inceputul anilor 90, atunci probabil ca cele mai DIY orase din acest punct de vedere erau Craiova si Timisoara. Din Craiova, formatia Terror Art avea sa sustina turnee in Germania intr-o perioada in care miscarea rock capatase cu adevarat contur in aceste doua puncte cheie ale Romaniei. Pe de alta parte, Timisoara avea deja festivalul sau, acolo unde au concertat nume ca Haos, Teens On Parade, Umbre Zidite sau Arc Gotic. Era ceva cu totul nou si cu totul DIY. La fel de nou si spatiul INCA, celebra Miscare Underground din Timisoara. Realmente, e posibil ca toata aceasta miscare sa fi inceput in Timisoara.

Spiritul s-a pastrat si in anii 2000, iar in Timisoara a aparut un spatiu artistic a carui scop era exclusiv acela de a promova cultura underground. Si pentru a afla mai multe despre ce a insemnat celebrul Atelier DIY, am stat de vorba cu Adi Craciun, muzician si membru al colectivului.

In primul rand, de unde initiativa cu Atelier DIY, ce vechime are, cum a fost pus pe picioare?

Well .... atelier DIY nu mai exista de aproximativ un an. A existat intre 2009 si 2014. Ideea e relativ simpla, si relativ raspandita in lume. Te aduni cu niste oameni, gasesti un spatiu, il aranjezi si te-apuci sa faci chestii acolo: sa canti, sa pictezi, sa discuti, sa construiesti. Si din cand in cand vin alti oameni care canta, picteaza, discuta, construiesc. Iar tu le dai de mancare, loc de dormit, si daca se poate, ii ajuti sa ajunga in urmatorul loc similar. Si in principiu poate participa oricine (atat timp cat intelege ce se intampla), dupa dorinte si posibilitati. Poate parea ciudat (din exterior), dar cam asta e. Ce imi pare mie ciudat (din interior) e ca totusi ideea nu e mult mai raspandita, fiind la o adica atat de naturala.

Relativ irelevant (pentru ca nu tine de un anumit loc, se poate face oriunde si de catre oricine), dar in acelasi timp probabil important de mentionat, Atelier DIY este continuarea Spatiului INCA din Timisoara, care s-a nascut din zbaterile Miscarii Underground din Timisoara, care s-a format de oameni ce faceau punk in vremea comunismului (asa, pe scurt). Dar nu e o chestie de partriotism local, eu de exemplu am venit destul de tarziu in Timisoara.

Asta voiam sa te intreb, de ce crezi ca in Romania fenomenul nu e raspandit, mai ales ca exista suficiente trupe cumva ignorate de cluburi din mai multe considerente, in mare parte financiare.

Strict muzical, probabil fenomenul are doua laturi. Cea comerciala, legata de industria muzicala, povestea cu cluburi, etc ... Probabil e in natura lor, un club e o afacere, tentatia e sa urmareasca moduri in care sa faca bani. si lumea prefera modul cel mai lenes de-ai face. Se baga la ce "merge", etc. Dar facand abstractie de asta, e un cerc vicios legat de celalalt aspect, daca vrei cel cultural. Odata sunt trupele cu totul lipsite de orice urma de originalitate (lumea fiind lenesa, canta ce vede la tv), in multe cazuri, in multe genuri, este evident cine ce cloneaza. Apoi sunt trupele relevante din punct de vedere cultural, si-atunci nu vad cum ar fi locul lor in cluburi de facut bani, cumva. Adica trupele relevante cultural si-ar avea locul intr-un fenomen cultural, pentru care este esentiala participare, masa critica, etc. Ma rog, ar trebui sa explic ceva mai mult, altfel ramane o parere relativ extremista, dar cam asa vad eu lucrurile.

Mai strict, pentru mine nu e o problema faptul ca trupele sunt ignorate de cluburi, exista un mod mult mai simplu si natural in care trupele si oamenii interesati isi pot gasi un mediu de actiune si interactiune. si aparent asta poate pune probleme celor care vor neaparat sa vada Swans sau Mayhem, dar pe de alta parte ar duce la o situatie care incurajeaza creativitatea, scena, miscarea, etc.

Publicul prezent la concertele din Atelier, era unul constant?

Da, la Atelier veneau oameni cunoscuti si nu prea multi ... nu vreau sa dau impresia ca eu stiu un secret sau aveam un loc magic ... modul asta de a face lucrurile este dificil (deloc facil)

Ce s-a intamplat cu Atelier DIY, de ce nu mai are activitate in 2015?

Spatiul era inchiriat, in jurul lui a crescut un fitness center, situatia nu mai era sustenabila, am fost nevoiti sa renuntam ... pana in toamna am mai organizat evenimente in spatiul Tamtam (sub egida comunitatii dvvm recs.)... anul asta am avut evenimente prin locuri diferite (tot dvvm recs.)... dar fiind o idee atat de simpla, pur si simplu o vom aplica din nou ... cativa dintre oamenii care au participat la atelier diy, un concept mai coerent, sper.... dar nu vad ce altceva ar fi de facut ...

Atelier DIY

Atelier DIY 2

Atelier DIY 3

 

Asadar, ideea este una simpla si mai ales naturala, e nevoie mai mult de un colectiv in acest sens. Noi ca oameni suntem tentati sa ignoram simplitatea lucrurilor. Se aplica si in muzica..realmente, sunt momente in care singurul lucru de care ai nevoie e o priza, iar despre asta vorbim un pic mai incolo si cu un exemplu concret, din Romania si facut in Romania.

Ce spatii nonconventionale mai exista in Romania? Din nefericire nu am reusit sa dau de cineva din 'vechea garda' a Craiovei, eram curios sa aflu ce s-a intamplat acolo, stiu ca intr-o perioada au fost ceva concerte organizate in mod DIY printr-o hala. Eram totusi curios sa aflu mai multe despre ce s-a intamplat dupa Terror Art si Antipro, doua nume etalon pentru miscarea punk in Romania anilor 90. Ce-i drept, cum Timisoara avea Miscarea Underground, la fel Craiova se mandrea cu Asociatia Underground.

Revenim la vremurile noastre...undeva in Brasov activeaza doua din cele mai DIY trupe 'contemporane' daca e sa spunem asa, anume Coins As Portraits si I Stared Into The Forest. Despre ei am tot scris, si-au construit casa de discuri, si-au pus pe picioare turneu in afara tarii, au scos discuri, au concertat si de ceva vreme organizeaza concerte. Nu in club, ci chiar in sala de repetitii.

Despre acest demers am discutat cu Bog, chitaristul Coins As Portraits.

M-ar interesa sa aflu cum ati avut aceasta initiativa, care au fost circumstantele in care ati inceput sa organizati concerte in spatii nonconventionale si mai ales, de ce?

Pai intotdeauna cand am vrut sa facem concerte ne-am lovit de problema asta, mai ales in trecut, acum vreo 6-10 ani era greu sa gasesti un club in care sa poti sa faci un concert si cand gaseai trebuia sa negociezi, sa ti se aprobe trupele si multa alta bataie de cap. Asa ca automat cand am ajuns sa avem toate sculele de care e nevoie si spatiul am facut noi tot. Mult mai putin stres, iar banii se pot duce in intregime la trupe. Sincer nici nu-mi amintesc care a fost primul concert pe care nu l-am facut intr-un club, ar trebui sa ma uit prin afise

Primul show facut intr-un astfel de spatiu?

S-ar putea sa fi fost dubla lansare The Boy Who Cried Wolf si i stared into the forest Ba nu :)) A fost pe 30 decembrie 2011, deci probabil chiar era greu sa gasim club pt ziua aia si erau oricum trupe mici, in afara de noi au cantat Chuck Norris Roundhouse Kick, Distinct Cult si The Dignity Complex.

De ce crezi ca in Romania fenomenul nu e raspandit, mai ales ca exista suficiente trupe cateodata ignorate de cluburi din mai multe considerente, in mare parte financiare? Aici ma refer la astfel de spatii.

Nu stiu, probabil multe trupe nu sunt DIY de fapt, desi multi folosesc termenul asta, poate li se pare ca un concert nu e concert daca nu e intr-un club cunoscut, sau poate se tem ca nu vine nimeni acolo pt ca nu e club, sau poate de multe ori spatiile de repetat nu sunt in totalitate la dispozitia trupelor. Noi avem norocul sa nu deranjam pe nimeni la sala noastra si sa fim doar noi acolo, nu ne trebuie aprobare de la colegi de sala

Publicul la astfel de evenimente, e unul constant?

Cam da, probabil vreo trei sferturi sunt intotdeauna aceiasi oameni.

Formula coins as portraits/i stared into the forest a avut si mai multe showuri in afara Romaniei, au fost cazuri in care ati cantat in astfel de spatii DIY?

Da, am cantat intr-o sala de repetitii in leipzig, am cantat in squat-uri. Squat-uri in care se canta, dar care nu pot fi considerate cluburi, am cantat intr-un skate park in aer liber in Larissa, Grecia. Ah da, am cantat si intr-un garaj in Temerin, Serbia.

Fading Halo

Fading Halo 2

 

Fading Halo 3

 

Din nou, tot ce e nevoie e un spatiu si initiativa in acest sens. In ce priveste Capitala, e drept ca aici poate nu a fost (neaparata) nevoie de spatiu improvizat, dar a fost cu adevarat nevoie de spiritul underground, iar aceasta necesitate a fost 'indeplinita' odata cu aparitia clubului Underworld, activ inca si dupa atata amar de vreme, unul din cele doua-trei locuri Bucurestene care inca au curajul de a gazdui trupe underground plecate prin turneu cu speranta de a prinde un loc de dormit si bani de benzina pentru urmatorul concert. Dar regula e simpla, daca stai pe acasa atunci cu siguranta nu o sa se intample nimic, iar din cer nu pica nimic.

Mai recent, clubul bucurestean Question Mark a devenit un punct cheie pentru orice astfel de trupa dornica de a avea macar un show in Romania. Iar clubul a devenit ulterior si gazda proiectului Headfullofnoise, a carui scop era de a promova muzica underground. Folosindu-se insa de avantajele erei digitale, scopul a fost tocmai de a 'impinge' calitatea si de a documenta procesul in acest sens, totul avand loc intr-un spatiu nonconventional cum ar fi....un magazin skate&shoes din Bucuresti, Boarders.

Despre aceasta idee am discutat cu Alexandru Pavelescu, solist al formatiei Till Lungs Collapse:

M-a interesa sa aflu cum ati avut aceasta initativa de a organiza evenimente intr-un spatiu nonconventional cum ar fi un magazin si mai ales de ce.

Pai ideea de baza cu headfullofnoise este promovarea muzicii underground. In mod particular printr-un format care presupune calitate peste medie pentru sunet si imagine. Cand am pornit treaba asta nu vedeai decat inregistrari destul de slabe cu liveuri, toate din cluburi unde era ori intuneric ori flood din cauza luminilor de scena dar oricum overall debusoland si relativ irelevant daca voiai sa-ti faci o impresie ok despre ce canta o anumita trupa, de exemplu. Desigur perceptia asta e total subiectiva dar eu personal am simteam de multe ori stresat de faptul ca nu pot sa vad ceva din care sa inteleg "mai mult". de aici si ideea cu locul ales. Catalizatorul a fost decizia de a filma pe lumina, pentru un plus de calitate al imaginii. Filmand in timpul zilei se schimba si optiunile pentru locatie, astfel ca skateshop-urile au devenit o optiune evidenta, mai ales ca ne stiam toti intre noi si deci nu a fost greu sa prezentam ideea.

Short story, o asociere facila intre cultura skate cu lumea underground si nevoia de calitate audio si video

Cu privire la organizarea unor evenimente live in spatii nonconventionale, fie ele squatturi, magazine, sali de repeitii, de ce crezi ca in Romania fenomenul nu e raspandit, mai ales ca exista suficiente trupe cateodata ignorate de cluburi din mai multe considerente, in mare parte financiare.

Exista foarte multe ramificatii aici, probabil se poate vorbi de o paleta intreaga de factori, pornind de la initiativa / pasiune, mergand pana la disponibilitate de timp, conditii financiare, tehnica disponibila si asa mai departe, poate chiar si zona de confort. Pe mine personal nu prea ma intereseaza exact motivele pentru care nu se face ceva, ci dimpotriva ce anume se poate face, sau, mai mult, ce anume as putea sa fac eu. Am atatea exemple in jur de oameni care totusi fac lucruri in mod constant si ajuta prin orice pot incat exemplele si/sau justificarile pentru lucrurile care nu se intampla pierd orice fel de relevanta pentru mine.

Publicul la astfel de evenimente, este unul constant?

Cred ca in mare parte vorbim de numere mici, o mana de oameni care poate ai norocul sa fie pasionati/interesati de eventul/conceptul tau, si in general cateva fete noi la fiecare editie. DAR: eventurile atipice sunt si caracterizate de un cadru intim, deci nu reprezinta neaparat o problema aspectul asta.

Headfullofnoise

Headfullofnoise 2

Headfullofnoise 3

Experimentul din Bucuresti este unul foarte interesant, mai ales intr-un oras unde libertatea artistica se presupune ca ar fi la pret mare, iata ca in miscarea underground apare si un altfel de concept DIY, unul contemporan.

Daca am studiat problema de o parte a baricadei, ramane insa sa ne intrebam daca in Romania exista o trupa care a abordat un astfel de concept nonconvetional. Si va asigur ca exemple sunt suficiente, insa unul mi-a atras atentia in mod deosebit. Urmand exemplul legendarei trupe Kyuss - aflata la inceptulul carierei intr-o situatie cumva similara, ce-i drept ca difera un pic datele problemei - formatia Roadkillsoda a luat in calcul ideea de a organiza un turneu in care ar putea concerta direct in casele oamenilor.

A reusit demersul? Mihnea Ferezan, chitaristul formatiei, ne povesteste:

Se numea Generatour Parties, am vorbit cu prieteni si am aflat in fiecare oras cate o casa care are curte in care incapeau cam 80 de oameni. Noi veneam cu tot, inclusiv monitoare pe care le foloseam pe post de P.A.

Din nefericire nu veneau 80 de oameni ci peste 120 :))) Si ieseau in strada, foarte fain. Si cantam intre ei, o senzatie unica si foarte faina. Nu era cu bilet, de obicei strangeau bani de benzina, aveam ce manca, bea si unde dormi. Din merch ne asiguram un buget minim de a rula and that was it. Pe ideea, se poate orice, doar sa iti doresti si sa insisti, sau persisti, cum vrei tu.

Din punct de vedere tehnic, cum se derula fiecare seara?

Aveam tot la noi. Singurul de care aveam nevoie era o priza.

Si cu vecinii?

Cantam pana pe la un 10 seara. Hai 10:30. Vecinii erau anuntati din timp si mai mult invitati si ei la party. Nu am avut niciodata nici o problema, desi noi cantam foarte tare.

Si care a fost cea mai amuzanta experienta la un concert de genul?

La Cluj unde am zis ca o sa cantam pana vine politia, cam asta era termenul. Ce sa zic, politia nu a venit....:))

De ce aceste randuri? Pentru ca ar trebui sa avem in vedere ca in orice situatie exista o rezolvare, mai ales atunci cand arta isi va gasi intotdeauna continuitate, dupa cum se poate vedea. In prea multe cazuri 'nu' este luat in brate, urmand tacere si resemnare. Mai ales in cazul trupelor tinere, si ce daca clubul X nu iti poate gazdui concertul? Aici este un cu totul alt subiect, iar motivele au fost dezbatute chiar si in randurile de mai sus.

Devino activ, implica-te, cauta solutii alternative, invata din trecut si prezent, fii activ, treci de standarde, treci de normalitate, aminteste-ti de simplitate si mai presus de toate, unitate.

Roadkillsoda

 



REF 2014: Making of


REF 2014: Meet and greet


REF 2014: Ziua 1


REF 2014: Ziua 2


REF 2014: Ziua 3


REF 2014: Ziua 4


REF 2014: Public


Riff concert la Deva