S5 Emusica - шаблон joomla Авто
Editorial

Self Management

 

Ca trupa, ca artist, dupa ce te-ai pozitionat pe piata si, in mod fericit, esti sau sunteti deosebiti de numele concurente din bransa, in serile de dupa repetitii, in nori de fum si calcand pe cadavrele sticlelor goale, dezbati ce ai citit pe internet despre strategiile si tacticile care te pot face rock star.

Un editorial semnat de Catalin Catana (Acta Music/Krudd Promotion)

Internetul geme despre astfel de articole, exemple, pilde. Milioane de cuvinte se revarsa din tastura sau gura unor guru: muzicieni, jurnalisti, promoteri, papagali etc. – toti o turma de invatatori, de profeti, multi dintre ei extrem de bine intentionati. Dar ce ramane in capul tau de “trupete” dupa ce toate aceste invataturi, aruncate in ventilatorul worldwide web, te stropesc direct in fata? E clar ca in primul rand esti ocupat cu talentul tau – daca il ai – sau cu munca asidua care sa inlocuiasca lipsa de talent.

Dar ce stii despre legislatia care iti protejeaza sau guverneaza munca, creatia si care pot fi sursele tale de castig? Legislatie pe care, vrei nu vrei, trebuie sa o respecti, indiferent de genul musical pe care-l prestezi. Ce stii despre prevederile din legislatia drepturilor de autor, despre ce poti sa castigi daca esti compozitor, textier sau doar artist interpret si/sau executant? Ce stii despre taxele pe care le plateste un promoter, un club, un post de radio? Ce stii despre organismele de gestiune colectiva a drepturilor de autor? Cat iti sunt de cunoscuti termeni precum publishing, royalities, PNCR, EMD etc? Poate ca stii ceva, “ai auzit ca…” sau ai deja 20 de ani de experienta in domeniul artistic si ai invatat pe pielea ta.

Dar ce-ar fi sa acorzi o ora pe saptamana pentru a cauta, afla, invata, putin cate putin, despre toate acestea? Si, daca nu intelegi, sa intrebi mai departe. Iar daca ai deja un manager sau un booking agent sa dezbati astfel de teme. Tot vei gasi pe cineva care sa te ajute, insa principial este bine sa te bazezi pe tine. Nu e cazul sa aprofundezi toata legislatia, pentru ca nu e cazul sa devii doctor docent in drept. E vorba de baza, de a stii abecedarul. Asa cum ai invatat – sper! – notele, gamele si de ce nu te curentezi cand tii chitara in mana, poti sa te pui la punct cu mersul legislatie, pentru ca tot in favoarea ta este. E vorba despre acele notiuni sau situatii in care vei fi pus cand vei discuta cu o casa de discuri, cu un manager, un impresar, un organizator sau cand ANAF-ul iti va bate la usa daca nu ti-ai platit taxele si impozitele dupa ultimul concert sau album. Da, e vorba de a depasi modulul “ma uit ca curca-n lemne, eu sunt artistul, demiurgul, nu am nevoie de cele lumesti”. Daca gandesti asa, esti un artist dobitoc, care are toate sansele sa ajunga un loser. Talentat, dar loser.

Stiu ca ti-au povestit artistii mai batrani ca e mai bine sa-ti iei banii “@ labam”. Stiu ca in sinea ta – desi nu recunosti – te simti atat umilit, cat si invidios, de faptul ca manelistii si lautarii castiga mai multi bani decat tine, cu preponderanta nefiscalizati. Dar daca iti dedici timpul acestui lucru, nu-ti vei depasi conditia de wannabe. Invata mai bine ce-i ala un contract de drept de autor, invata ce forma de organizare te-ar ajuta mai mult pe tine si pe trupa ta – PFA (cu norma fixa de venit sau in sistem real), SRL, ONG etc.

Stim cu (aproape) totii ca legislatia mioritica din domeniul despre care vorbim nu este deloc buna. Insa, chiar daca-s nasoale, legile trebuie respectate! Sunt convins ca daca multi artisti ar stii abecedarul legislativ, le-ar fi mult mai usor sa inteleaga ce lipseste sau ce-i defavorizeaza. Urmatorul pas ar fi sa se organizeze si lupte pentru schimbare unor legi.

Da, stiu, si randurile mele fac parte din suita “Idiot’s guide: how music business works”. Insa consider ca e foarte bine sa acorzi o atentie deosebita functiei de… propriul tau manager. Vei avea de castigat! Pe toate planurile. Nu te va invata nimeni gratis sau nimeni nu-ti va acorda timp din viata lui pentru fi farul tau calauzitor in tunelul legislatiei. Legislatia, organizatorii, UCMR-ADA, ORDA, managerii, organizatorii conlucreaza cu artistii in acelasi scop, chiar daca tu ai impresia ca toata lumea vrea sa te fure.

Feriti-va de minciuna ca “facem totul doar de amorul artei, doar ca hobby, doar ca sa ajutam, doar sa transmitem trairile noastre publicului, ca arta primeaza”. Va pacaliti singuri! Deveniti proprii vostri manageri si monetizati tot ce se poate monetiza! O prosperitate financiara va ajuta sa va intretineti talentul, sa va finantati visurile si in acelasi timp sa contribuiti financiar la dezvoltarea societatii in care traiti (stiu, suna de rahat!), a music business-ului in care sunteti, la fel cum fac cei care si-au capatat statutul de rock star. Iar din taxele pe care le platiti sa va ganditi ca acestea ajung inclusiv la pensiile parintilor vostri si, intr-un final, chiar la pensiile voastre. Caci nimeni nu traieste in lumina reflectoarelor pentru totdeauna! Poate doar muzica voastra. Asta daca aveti (si) noroc!



REF 2014: Making of


REF 2014: Meet and greet


REF 2014: Ziua 1


REF 2014: Ziua 2


REF 2014: Ziua 3


REF 2014: Ziua 4


REF 2014: Public


Riff concert la Deva