S5 Emusica - шаблон joomla Авто
Editorial

crowd

 

In 2015, la aproximativ 10 ani de la primul pas spre normalizarea industriei entertainment in Romania, ai putea spune ca avem o piata a evenimentelor (rock/metal) foarte bine dezvoltata, showurile merg struna, trupele ne viziteaza constant, avem sute, chiar mii de oameni la concerte, avem infrastructura, avem profit, avem target, ce sa mai, suntem un loc excelent, nedescoperit, gata sa fie exploatat.

Cu o astfel de impresie ramanem daca e sa ne uitam peste ce se intampla in decurs de mai putin de trei luni:

- finele lunii mai, mari sanse ca AC/DC sa revina in Romania, momentan neconfirmat oficial

- 11 iunie - 13 iunie- Metalhead Meeting la Bucuresti (presale: 120 lei acces general/150 lei golden circle, at doors: 140 de lei acces general)
- 11 iunie - Europe la Arenele Romane (presale: 95 lei, 135 lei, 175 lei, 225 lei)
- 27 iunie - Godsmack la Bucuresti (presale: 145 lei, at doors: 160 lei)
- 27 iunie - Toto la Bucuresti (121,5-171-225 si 315 lei (VIP-450 lei) )
- 28 iunie - Slash la Bucuresti (presale: 180 lei + bilete la tribuna: 120, 200 si 300 lei)
- 1 iulie - Judas Priest + Helloween (inca neanuntat oficial) - presale: 117 lei, 171 lei, 243 lei).
- 4 iulie - I Am The Rocker la Bucuresti (presale: 220 lei, at doors: 250 lei)
- 24 iulie - Cannibal Corpse la Bucuresti (75 lei, 90 lei, 95 lei, 115 lei, 125 lei)
- 27 iulie - Black Label Society la Bucuresti (126 lei, 156 lei in presale si 176 lei at doors)
- 31 iulie - 2 august: ARTmania la Sibiu (145 lei presale, 180 at doors)
- 3 august - Korn la Bucuresti (presale: 140 lei, 160 lei, at doors: 180 lei, 200 lei)
- 12-15 august - Rockstadt Extreme Fest (presale: 160 lei, at doors: 200 lei)
- 20-22 august - Dark Bombastic Evening 6 (bilete TBA)

Exceptand concertul AC/DC, inca neanuntat, in trei luni avem 13 evenimente majore, din care 5 festivaluri. Aici nu punem in calcul showurile de club, iar preturile afisate mai sus sunt in acest moment preturile de vanzare a biletelor. Hai, cel mai tare imi pare cum showul Europe este programat in aceeasi zi cu Metalhead Meeting, wow. 

Inainte de a trece mai departe, vreau sa subliniem si cele mai importante evenimente pe piata rock/metal din Romania ultimilor ani, sa vedem exact si ce evenimente au rezistat acum, in 2015:

- OST Fest - disparut!
- BESTFEST - disparut!
- Rock The City - disparut!
- Peninsula - disparut!
- Tuborg Green Fest - disparut!

Asadar, din toate evenimentele majore, constante, festivaluri care au dezvoltat fiecare, mai mult sau mai putin, constatam ca fiecare din aceste productii au disparut in negura, toate avand insa un motiv comun: lipsa unui public suficient de mare pentru a ingadui continuitate, mizand intotdeauna pe un pachet atractiv si bine pus la punct.

Revenind la 2015, iata, avem 13 evenimente concentrate pe parcursul a trei luni, cu precadere in decurs de o luna (sfarsitul lui iunie - sfarstiul lui iulie), atunci cand apare si apogeul in domeniu.

La un calcul 'dupa ochi', ar insemna ca ar trebui sa scoatem din buzunar undeva in jur de 1500 de lei, asta daca ne cumparam cele mai ieftine bilete existente in presale pentru fiecare event in parte. Nu punem in calcul si alte costuri, dar judecand dupa suma medie pe care un roman o cheltuie la un concert sau festival, ar insemna ca un 'turneu' depaseste suma de 4000 de lei. Iar asta daca esti din Bucuresti si nu pui in calcul si transportul din alte orase.

Si tot inainte de a avansa, hai sa ne uitam un pic peste preturi. Avem Metalhead Meeting la 120 lei, Rockstadt Extreme Fest la 160 lei, ARTmania la 145 lei. Vorbim de festuri cu 2, respectiv 4 zile. Cel mai nou intrat in circuitul festivalurilor, I Am The Rocker, si el de 2 zile, vine cu o oferta de pret de 220 lei.

In paralel, showuri ca Godsmack, Black Label Society sau Slash ajung sa coste mai mult ca biletul unui festival. Judas Priest vine cu un pret modic de 117 lei, Korn are un pret ce reflecta notorietatea si productia trupei, in timp ce Cannibal Corpse urca de la statutul de trupa de club (cu un show sold out in 2007, 500 de bilete vandute) la trupa de Arenele Romane, fara un pachet de turneu, ci doar un single show pentru un pret ce ajunge la 125 de lei in ziua concertului. Asadar, daca lasi pe ultimul moment, risti sa te alegi cu un pret mai mare decat biletul cumparat pentru festivalul la care vrei sa mergi.

Pentru ca, e mai mult decat clar, nimeni nu va putea merge la toate aceste evenimente. Iar oricum o dai, cel care va merge la Slash, e destul de posibil sa vrea si la ARTmania, Rockstadt Extreme Fest, Metalhead Meeting, Black Label Society, Judas Priest/Helloween, Korn sau Godsmack. La fel cum e sigur ca fanul infocat Slash nu va vrea sa vada At The Gates, Cannibal Corpse, Anathema sau Bloodbath. Dar fii sigur ca exista un numar considerabil al 'nomazilor'. Slash e doar un exemplu, putem face rocada de trupe in acest context, insa concluzia va fi similara. Judecand dupa o logica occidentala, evenimentele in cauza sunt nisate, doar ca si nisele acestea functioneaza dupa 'norme romanesti', iar industria ar trebui adaptata tocmai dupa situatia in care lucrezi. Nu e ca si cum avem 3000 de fani dedicati Black Label Society, sau 3000 de oameni dedicati care ar plati peste 150 de lei pentru o trupa anume. N-am avut noi 3000 de bilete la Slash..e suficient sa ne amintim ce a fost la OST Fest sau cati oameni au platit bilet la ultimul concert Iron Maiden. Ar trebui sa mentionam si dorinta de varietate, deci e posibil sa alegem si evenimente cu o alta directie muzicala, gen Blaj, Padina sau Electric Castle.

Involuntar, se ajunge la concurenta. Desi Rockstadt Extreme Fest, ARTmania si Dark Bombastic Evening si-au setat destul de bine directia conceptuala, iar asta este probabil cel mai important lucru al unui festival, identitatea. Doua dintre aceste festivaluri dispun de locatii aparte. Ramane de vazut unde se va desfasura ARTmania, ar fi interesant o zona la marginea Sibiului, vorba aia ca sunt destule. Pe de alta parte, Metalhead Meeting si I Am The Rocker (plasate la mai putin de o luna distanta) merg pe o tema generala, insumand cate ceva din fiecare stil, in speranta ca vor aduna public din fiecare zona. Dezvantajul in ambele cazuri il reprezinta si desfasurarea pe betoanele Capitalei. Reteta s-ar putea sa nu functioneze in contextul acestei avalanse si dificultati financiare.

Si nu pentru ca nu am vrea sa mergem, ci pentru ca pur si simplu nu avem bani de toate aceste evenimente. E imbucurator faptul ca in 2015 avem concerte cu nume de top ale scenei internationale, e imbucurator faptul ca patura muzicala se adapteaza in sfarsit unor preferinte de ordin contemporan, insa trebuie sa ne raportam la faptul ca suntem in Romania, tara unde salariul mediu este cat este, iar majoritatea publicului platitor de bilet nu este nicidecum raportata catre evenimentele rock/metal. Sigur ca romanului ii place sa vada o chitara sau o toba pe scena, dar majoritatea dicteaza catre un alt context.

Este evident ca avem nevoie de un fenomen in continua crestere, la fel este evident ca aceasta constructie nu trebuie grabita, momente ce pot justifica necesitatea unei constructii treptate si de bun augur cred ca avem suficiente in momentul de fata.

Posiblitatea este ca 2015 sa fie ori anul in care se va da lovitura, ori anul in care vom repeta situatii intampinate si in anii trecuti, situatii ce au generat ulterior o seceta a evenimentelor, tocmai din cauza neincrederii justificate din partea organizatorilor.

Ca o parere personala, vara lui 2015 imi pare cel mai dificil moment de pana acum. Nu exemplific cum s-a ajuns aici, poate si lipsa de comunicare intre jucatorii majori ai pietei dicteaza acest usor haos si neplanificare, se pare ca in final va fi vorba strict de calcule financiare, ce bani au fost investiti, ce bani vor fi incasati, ce bani se vor pierde. Si iata din nou, vrem nu vrem, ne invartim tot in jurul banilor. Eu sunt mai sceptic defel, asa ca mizez realistic pe primul scenariu, strict pe baza intamplarilor. Inexact par insa raportarile la preturile biletelor.

Cel mai important lucru pentru 2015 ar fi intocmai o coabitare de ordin organizatoric, insa si acest pas imi pare unul dificil, parte a personalitatii generale a romanului, a principiilor, a faptului ca nu se stie exact cum s-a ajuns intr-o astfel de situatie, motiv pentru care se arata cu degetul in stanga si dreapta. Poate ca stabilirea unor parteneriate, chiar si bilete combo ar fi ajutat cauzei. Dar hei, pana la urma traim intr-un stat democratic.

Cine are de suferit in 2015? Toata lumea...pornind de la organizatori, continuand cu publicul - ce evident - pe romaneste - isi va baga unghia-n gat, banii's putini - si in final fenomneul underground. Este mai mult decat evident faptul ca nu toate acest evenimente vor avea succes, cel putin nu succesul calculat cand respectivul show a fost antamat. La fel de evidenta va fi si dezamagirea publicului, plus ulterioarele reactii si discutii interminabile. Pentru ca e clar, intr-o astfel de perioada, nici banii doriti nu se strang in 2 luni si nici cluburile sau trupele nu-si permit o expansiune, asa cum ar trebui ea sa existe. Iar la nivel de public exista suficiente cheltuieli pentru viata de zi cu zi, unde mai punem si un concediu atat de mult dorit. Pana la urma cluburile sunt cele mai stabile amplasamente dedicate acestei culturi si dupa cum s-a vazut in trecut, un festival pleaca la fel de repede cum a si aparut. Si pare ca situatia se va extinde si pe sezonul estival toamna/iarna.

Eu imi aduc aminte cum in copilarie voiam sa mananc toate dulciurile, insa nu insemna ca le si aveam. Si daca le aveam, pana la urma nu le puteam manca pe toate, nu puteam.

Noi sa fim sanatosi, ca pana sa ajungem la nivelul Germaniei, atat cu numarul de concerte cat si cu posibilitatea financiara, e cale lunga. Momentan avem doar canibalizare, fie ea voluntara sau nu.

 



REF 2014: Making of


REF 2014: Meet and greet


REF 2014: Ziua 1


REF 2014: Ziua 2


REF 2014: Ziua 3


REF 2014: Ziua 4


REF 2014: Public


Riff concert la Deva