S5 Emusica - шаблон joomla Авто
Editorial

records

Industria vinil a cunoscut o revenire spectaculoasa in ultimii ani. Cei din domeniu spun ca acest fenomen nu e chiar neasteptat, asta daca ne uitam la statistici.

Hai sa facem asta. Din 2004 si pana in 2015, industria vinil a cunoscut o crestere de peste 900% si se poate spune ca 2014 a fost si apogeul, aproximativ 9 milioane de viniluri vandute intr-un singur an. Ce inseamna asta pentru industria 'clasica' in format CD? Nimic bun, vanzarile au scazut de la peste 665 de milioane de unitati in 2004, la 257 milioane in 2014.

In America de exemplu, cererea este atat de mare incat companiile sunt nevoite sa apeleze inclusiv la producatorii europeni pentru a face fata cererii. Insa cresterea vinilului nu e neaparat o veste buna pentru artistii independenti si in niciun caz nu se pot baza pe vinil drept o sursa de veni, singura solutie ramane in continuare turneul.

Pentru a afla care e treaba cu vinilul, am stat de vorba cu Alexandru Bancila, sales manager pentru Niche Records, companie ce in acest moment este si cel mai mare magazin online de muzica din Romania.

Cresterea vanzarilor muzicii pe vinil nu este neasteptata, cel putin nu in ultimii ani, daca te uiti pe graficul de aici vei vedea ca din 2007 incoace tot creste. Am analizat si vanzarile noastre din 2010 incoace si ne incadram destul de bine in acel grafic. Intr-adevar, fata de anii dinainte, anul trecut a fost cel mai bun pentru vinyl si in cazul nostru.

Daca albumele rock se vand bine (mai ales cele vechi), la fel ca jazzul, metalele nu atrag la fel de mult. In general se vand albume clasice (Black Sabbath etc) sau “hituri” recente (gen Behemoth - The Satanist).

Sunt de accord cu unii care zic ca aceasta revigorare se datoreaza “hipsterilor” care vor sa para cool cumparand vinyluri, dar doar partial. Nu li se datoreaza pe de-a-ntregul si nu cred ca este o moda care va trece. Atmosfera pe care o poate crea ascultarea unui disc pe vinyl nu se compara cu oricare alt suport, fizic sau virtual. Imi vine sa compar muzica downloadata cu a manca la fast food… gasesti oriunde o shaorma sau un burger gata intr-un minut, il bagi in tine si mergi mai departe, iar vinylul cu a manca la un restaurant – mai mult sau mai putin select, totusi stai la masa si nu te grabeste nimeni. Asa imi explic si declinul downloadurilor fata de anii trecuti si parte din cresterea vinylului.

Multi pasionati de muzica stiu sigur ca s-au saturat la un moment dat de a ”consuma” muzica (exclusiv) pe fuga. Unii s-au orientat catre vinyl, altii catre CD. Insa vinylul ofera mai mult, mai ales din punct de vedere al calitatii sunetului (mai ales peste un anumit nivel de system Hi-Fi de la care diferenta se simte mai mult).

Cei care se orienteaza acum spre streaming sunt probabil cei carora li se pare prea complicat sa mai pirateze, mai ales ca tarifele nu sunt chiar mari si/sau nu-i intereseaza neaparat calitatea sunetului. Unii oameni asculta 95% radio si nu au problema cu calitatea. Ei nu vor adopta probabil niciodata ascultarea muzicii pe un support fizic cum este vinylul. Nu cred ca vinylul sau orice suport fizic mai poate fi o amenintare pentru piata digitala, poate doar pentru structura ei (mai mult streaming, mai putin download).

Cd-ul este in scadere continua de mai multi ani si nu cred ca poate opri ceva asta. Scaderea poate fi acoperita doar partial de vinyl, indiferent cat creste, pentru ca daca procentual creste vertiginous de la an la an, adevarul e ca vinylul se invarte undeva la 5-6% din totalul industriei. Si ceea ce il impiedica deocamdata sa creasca si mai mult este lipsa posibilitatii fizice de a fabrica cu presele actuale (adica cele vechi) la nivelul cererii pietei, toata lumea trezindu-se acum ca vrea sa scoata albume si pe vinyl.

Dar cand vine cineva ca Pink Floyd sau Jack White si da o comanda de zeci de mii de copii poti fi sigur ca nu vei mai avea loc si tu cu formatia ta si vei avea intarzieri. Indiferent pe la ce nivel se va stabiliza sau isi va atinge apogeul, vinyl-ul va ramane un produs de nisa, nu are cum sa intre intr-o competitie serioasa cu toate celelalte optiuni de pe piata, in forma ei actuala, cand respectul pentru artist/opera este foarte scazut, lumea asteptandu-se sa poata “da jos” de pe net orice oricand gratis. Cum ne-a zis noua cineva recent, la lansarea albumului The Prodigy: “de ce sa dau 55 de lei pe el cand el e gratis pe net de o saptamana? “

Practic, piata de muzica pe suport fizic per total este in scadere si se va stabiliza in urmatorii ani pe la un nivel destul de mic, putand fi considerat de nisa. Dar o nisa care nu cred ca risca sa dispara in fata digitalului. Probabil mai trebuie sa avanseze tehnologia ca sa poata reproduce feelingul pe care il simt pasionatii de vinyl cand asculta muzica. Si chiar si atunci si vinylul si CD-ul isi vor pastra un anumit farmec. Cat de misto poate fi sa streamuiesti un album in timp ce citesti versurile di carticica in varianta PDF in fata calculatorului? Nu se va putea compara cu un produs fizic.

Acum, vorbind despre trupe, efectul vinilylui poate fi pozitiv, negativ sau 0. Depinde din ce punct privesti. Poate fi bine sa scoti album pe vinyl in momentul asta si financiar si pentru unii si artistic. Dar poate fi negativ daca nu o faci cum trebuie (gen daca masterul variantei pe vinyl e acelasi ca cel pe CD si totul e super comprimat, diferentele la sound nu vor exista si atunci nu vad rostul. Vrei vinyl? Fa un master mai dinamic, asta fiind un avantaj al suportului).

Cred ca trupele ar trebui sa se concentreze in primul rand pe muzica pe care o fac si pe cum o fac, nu neaparat pe ce suport o scot. Daca au posibilitatea sa scoata si pe vinyl, foarte bine, daca nu o au nu are rost sa bage banii care i-ar fi dat pe un mastering sau un producator mai bun doar ca sa fie la moda...din punct de vedere financiar poate fi un risc.

 Astea sunt primele chestii care mi-au venit pe subiect, dar discutia este mult mai ampla iar adaptarea ei la piata noastra foarte complicata. Nu poti privi afara si sa zici ca te uiti in viitor pentru ca piata noastra e cu totul altfel fata de multe, nu poti aplica ad literam o reteta de afara. Ca idee poti vedea ce largimi de banda la net avem noi fata de vestul Europei ca sa-ti dai seama ca pirateria este o super problema.

Ca o scurta completare din partea Rockstadt.ro, e interesant de urmarit efectul vinilului si asupra formatiilor DIY, avand in vedere ca ele constituie cam 50% din procentul trupelor aflate constant in turneu. Iar la nivel de statistica, tot mai mult de jumatate din profit provine din vanzarile de merchandise. Am citit mai multe interviuri pe acest subiect si tocmai lipsa de infrastructura mentionata de Alex face cateodata imposibila distributia la nivel direct, intre trupa si public.

In orice caz, vom avea si o a doua parte a acestui subiect, cu un alt jucator important in piata romaneasca de muzica.



REF 2014: Making of


REF 2014: Meet and greet


REF 2014: Ziua 1


REF 2014: Ziua 2


REF 2014: Ziua 3


REF 2014: Ziua 4


REF 2014: Public


Riff concert la Deva