S5 Emusica - шаблон joomla Авто
Interviuri

CDCavatar

Pe Calin Raduta il intalnesti in mai multe ipostaze, depinde de context. E muzician, e artist tatuator, e artist grafic si ramane un om la fel de ok si talentat in orice situatie. De admirat este intocmai pasiunea depusa, fie el proiect mic sau mare.

Calin este si chitarist in Cap de Craniu, trupa ce alaturi de Negative Core Project pregateste o serie de concerte in Romania, ocazie numai buna de a sta de vorba, despre vrute si nevrute. Conversatia o gasiti mai jos.

 

Activitatea in afara Capitalei a fost una sporadica pentru voi, abia de la colaborarea cu Dark Side se fac pasi clari in aceasta directie. De ce lipsa de pe alte scene ale tarii si cat de dificil e acum sa pui cap la cap un turneu in Romania?

Nu am iesit chiar atat de rar din Bucuresti. Am avut un mini-turneu de promovare atunci cand am lansat "I'll Kill if I Live", iar atunci a fost prima data cand CDC a trecut "granita" Bucurestiului. Pentru acest mini-tur am fost ajutati de catre Tzugu de la Metalfan, implicandu-se direct in costurile ce tineau de deplasare si de Paul Tomi-Rus, cel care ne-a sustinut partea ce tine de booking. Am avut apoi oferte din mai multe parti ale tarii, precum Timisoara, fiind invitati de catre baietii de la Kultika pentru a lua parte la festivalul Rubicon Metal Assault, sau Craiova, fiind invitati de Traian de la Thrash Metal Club. Am avut chiar un tur CDC impreuna cu H8 si Rock n Ghena, acesta fiind unul DIY.

Cu toate acestea, este adevarat faptul ca Dark Side ne ofera un confort esential atunci cand vine vorba despre concerte sau touring; in primul rand pt ca noi, trupa, ne putem concentra mai bine pe muzica, avand tot ce tine de organizare in mainile Dark Side-ului; apoi, in al doilea rand, chiar daca ne-am fi facut iluzii precum ca noi am avea contacte suficiente pentru a ne misca liberi prin tara sau prin alte locuri, Dark Side-ul strabate cu o mai mare usurinta prin portile cluburilor de pe la noi. Chiar si asa, treburile nu stau bine atunci cand vine vorba despre concerte, cluburi sau festuri. Necesita o munca colosala pentru a reusi sa legi 3-4 concerte avand peste 100 de contacte. Patronii de club nu se mai risca sa acorde incredere in trupe, fie ele mari sau mici, iar daca ai pana si cele mai de baza cerinte precum drum/cazare, deja ti se inchid multe usi in nas. Ajungi sa construiesti o strategie prin care sa reusesti sa strangi banii de drum, adunati din mai multe locatii, pentru a putea sa te deplasezi dintr-un oras in altul.

Imagineaza-ti peisajul: CDC discuta cu Davidescu:

- Suriori, plecam la drum, batem tara in lung si'n lat!
- Da bro, abia asteptam!

Si ce crezi?! Ajungi si o bati in cel mai mic 'lung' si in cel mai mic 'lat' si asta nu pentru ca noi sau Davidescu nu ne dam interesul ci pentru ca toata lumea se gandeste la 'factura'.

Stii replica din Morometii:

In utima perioada, imaginea voastra a fost asociata poate indirect cu Negative Core Project, chiar si First Division si, desigur, Breathelast, odata cu lansarea split-ului. Povesteste-mi un pic despre aceasta unitate intre trupele amintite.

Pana la asocierea CDC - NCP, am facut lucrurile de capul nostru. Tot ce s-a intamplat se datoreaza faptului ca si noi si ei, fie FD, NCP sau Breathelast, ne apreciem reciproc, ne urmarim unii altora evolutia la nivel apreciativ si automat, dupa toate acestea este indubitabil instalat respectul, la fel de reciproc.

CDC 1

Exista unitate in scena underground? Nu ma refer neaparat la cele cateva trupe din Capitala ce se intalnesc pe scena din Question Mark sau Fabrica, ci la nivel general.

Nu. In special trupele noi, care ajung repede la un nivel de 60-70 de oameni, sau care canta pe o scena mai mica de la un festival mai mare, asa cum cresc ca trupa, la fel cresc si in pretentii. Nimeni nu se mai uita inapoi. Oamenii sunt foarte usor de schimbat si de manipulat. La nivel de underground, trupele se sustin mai mult atunci cand membrii acestora se cunosc ca amici sau ca prieteni. Chiar daca clubul Question Mark este unul cu "putine locuri", este poate cel mai primitor si sincer club din Bucuresti. Acolo ne-am simtit mereu aproape de public, aproape de Sorin Nastase (omul care ajuta miscarea pe acolo), sau Pava de la Headfullofnoise care la fel reuseste sa tina la curent publicul cu tot ce misca, in zona asta cel putin.

Iti rapeste meseria de artist tatuator din potentialul creativ pentru Cap de Craniu?

Deloc. Ca artist tatuator ai parte si de relaxare mintala, chiar daca iti este pusa mintea la incercare, la fel si imaginatia, nu este acelasi lucru ca atunci cand lucrezi in cine stie ce corporatie samd. De multe ori imi vin idei de rifuri sau versuri in timp ce lucrez la un tatuaj. Este o meserie in care linistea se instaleaza repede, de multe ori inca de la primele intepaturi de ac... ha-ha! Mai mult de atat, prin meseria asta ajungi sa cunosti foarte multi oameni impreuna cu tipologiile acestora si de multe ori ma gandesc cat de mult ma ajuta pe partea conceptuala, atunci cand vine vorba despre muzica la fel si de compus; pentru ca CDC se axeaza intr-o destul de mare parte si pe subiecte sociale, fie ca acest 'social' este tratat ironic sau serios. De multe ori chiar se imbina tatuajele cu muzica. S-a intamplat sa mi se ceara ca tatuaj, o ilustratie sau o lucrare de grafica special realizata pentru trupele in care cant.

Ati fost ultima trupa care a sustinut un concert metal in clubul ploiestean Red Alert, club care si-a inchis portile la scurt timp. Un astfel de moment este unul neplacut, pana la urma cluburile sunt cele mai stabile locatii unde o trupa isi poate prezenta creatiile, festivalurile sunt totusi trecatoare, apar si dispar. Din punctul tau de membru al unei trupe, care crezi ca au fost motivele ce au dus la disparitia clubului?

Ploiestiul este un orasel in care am copilarit pe toata perioada liceului. Aveam foarte multi prieteni si amici, ascultatori de metale. In ultima vreme nu mai exista asa ceva pe acolo, iar daca exista, sunt foarte dezorganizati si cu atat mai mult le lipseste o "educatie" concertistica. Marius Neagu, patronul Red Alert, pe langa faptul ca imi este prieten, este si unul din cei doi vocali H8 si stiu cat s-a chinuit sa stranga oamenii de prin Ploiesti la fiecare concert ce a avut loc in acel club.

Nu este mereu vorba despre bani, pret bilet samd; de multe ori intrau cativa oameni si daca nu era suficient de plin, sau nu isi vedeau prietenii pe acolo, ieseau din club. Apropos de genul asta de oameni, imi aduc aminte cand am cantat cu H8 in alt club din Ploiesti, club ce avea si o sala de repetitii in incinta; trupetii din acea sala, au repetat pe parcursul probelor de sunet, iar cand se pregatea sa inceapa prima trupa, cei ce repetau acolo au plecat. Mai ciudat este faptul ca uneori clubul era plin, indiferent de concert, iar alte dati era aproape gol, la acelasi tip de concert.

Nu sunt genul de om cu o gandire fatalista, dar am realizat ca oricat te-ai stradui sa construiesti un club, cu spatiu mare, cu cu ventilatie brici, cu canapele de lux, cu muzica diversa, cu scena dotata cu lumini smechere, cu alea si cu alea, cu picturi pe pereti, cu chitari atarnate cu bla-bla-uri... intra omul si zice: - 5 lei berea??? Ma duc in alta parte!
Si atunci vin si te intreb si eu: Pai nu?!

Si daca suntem la subiectul Ploiesti, ce se mai aude de H8? Am auzit ceva zvonuri in ultima perioada..

Depinde de zvonuri, ha-ha. H8 se pregateste de un eveniment, zic eu, foarte important care se vrea a se desfasura undeva prin aceasta toamna in cadrul lantului de concerte Dark Side Nights din club Fabrica. Implinim 20 de ani de activitate si cu ocazia aceasta venim si cu un album nou. Nu stiu inca daca ne vom permite luxul de a face un dublu CD, pentru ca vrem ca acest album sa contina chiar 20 de piese, dar cam intr-acolo ne indreptam dorintele, odata cu aniversarea a celor 20 de ani de hard-core. Albumul il vom lucra cu Marius Costache si sunt sigur ca o sa iasa brici!

Cat de important este merchandise-ul pentru o trupa din Romania?

Eu cred ca este important sa ai o gama cat mai larga de merchandise. Ca trupa, reusesti mai usor sa strangi fonduri pentru nevoile de baza: plata salii de repetitie, bani de benzina etc. Dincolo de aspectele astea, ca in cazul oricarei alte trupe, purtatorul (dicolo de respectul acordat trupei) este si un fel de reclama ambulanta. Si eu sunt unul dintre multii cumparatori de tricouri, CD-uri etc. Incerc sa sustin trupele de la noi, poate chiar mai mult decat cele ce vin de pe afara.
Cumva similar este si exemplul agentiei Dark Side, care strange si in acelasi timp distribuie din ce in ce mai multe articole de merchandise de pe la trupele din tara.

CDC 2

O intrebare absolut cliseu, dar sunt planuri pentru un nou material Cap de Craniu? Logica exterioara asa dicteaza.

Nu a trecut mult timp de la lansarea ultimului material si anume al EP-ului split cu Breathelast ("Split it Out"), dar deja ne-am apucat de compus pentru un material nou. De data aceasta pregatim un full-lenght. Avem si o formula de line-up, as numi-o 'versatila', care ne permite sa ne jucam cu mai multe genuri muzicale, fara a ne indeparta prea mult de extrem, brutal si sumbru. S-ar putea sa ne intoarcem intr-o oarecare masura si la radacini, adica sa ne folosim un pic si de partea funny-ironica ce domina EP-ul nostru de debut "First EP for a Surgery", poate si un pic de doom si chiar heavy.

Mai gasesti inspiratie si inovatie in trupe pe care le-ai descoperit - sa zicem - in ultimii doi ani?

Daca te referi la faptul ca muzica din ultimii doi sau trei ani este lipsita de inovatie si poate si personalitate, raspunsul este nu. Cu toate astea ma regasesc in continuare in muzica si aici vorbesc despre gen muzical. Pe plan conceptual sau al inovatiei sunt destul de autist, intrucat ma simt de multe ori secat de idei, la randul meu si din cauza muzicii pe care se intampla sa o ascult. Imi plac in schimb Cattle Decapitation sau Ulcerate pentru ca au o muzica cu totul si cu totul speciala, dar cu toate acestea, nu ma simt influentat nici de genul muzical si poate nici de conceptul pe care il dezbat aceste trupe. Sunt un tipicar si niciodata nu am luat lucrurile ca atare. Mi-a placut mereu sa bibilesc rifuri sau versuri, la fel si desenele facute pentru oricare dintre trupele in care cant. Mi-a placut mereu ca tot ce fac sa se imbine cu personalitatea mea.

Am observat ca esti un mare fan al conceptului atunci cand vine vorba de activitatea in formatii, fie ca e el concept muzical sau conceptual. Te-ai gandit sa canti si ceva 'just for fun', abordare observata si la mai marii scenei metal, muzicieni din Dillinger Escape Plan sau Mastodon ce si-au format proiecte agresive, mai mult sau mai putin de amorul artei. Desi, daca stam sa ne gandim, si Cap De Craniu parea la inceput exact acest gen de proiect.

Cap De Craniu era la inceput chiar un astfel de proiect, sa-i zicem 'just for fun', care ulterior s-a transformat intr-unul serios 100% tocmai pt ca sunt un mare fan al conceptului, cum spuneai si tu. Eram eu - Mr Bean si Costin - Benny Hill si ne-am facut formatia vocal instrumentala I.L. Caragiale. Nu aveam deloc asteptari si la insistenta domnului Catalin Catana, am inchegat proiectul, inregistrand "First EP for a Surgery" si lansandu-l in deschiderea concertului Rotting Christ de la Bucuresti din 2007.

Evident, toate s-au schimbat din acel moment si chiar daca ne-am pastrat mereu o urma de comic si ironic, lucrurile s-au indreptat catre un peisaj diferit. Revenind, imi place sa cant si orice provocare a fost un pas in evolutia mea ca muzician. Am in plan un astfel de proiect cu toba, voce si bass, dar la care se lucreaza mai lent, din cauza albumelor H8 si CDC care deja mananca destul de mult timp. Cap De Craniu a fost oricum un proiect pe care l-am facut din dorinta mea de a canta ceva mai extrem decat ce cantam cu H8.

Dar am deja proiecte solo care imi sunt aproape de suflet si la care lucrez mereu atunci cand am timp si inspiratie:

Sau proiectul ambiental Something Experimental https://soundcloud.com/capdecraniu/calin-of-cap-de-craniu

Cum Cap de Craniu a inceput sa devina o formatie mai activa pe un plan mai larg, unde vom vedea trupa in concert in acest an?

Momentan sunt batute in cuie urmatoarele data din turneul CDC - NCP:

Joi, 28 mai -> Rockstadt, Brasov -> http://on.fb.me/1J9hAsF
Vineri, 29 mai -> Rocknrolla, Iasi -> http://on.fb.me/1EzYq91
Sambata, 30 mai -> 31 Motor's Pub, Suceava -> http://on.fb.me/1HeBMd8
Duminica, 31 mai -> The Shelter, Cluj Napoca -> http://on.fb.me/1BKwbCF

Mai departe nu stim. Probabil ca pana in aceasta toamna, vom sta cu trupele in sala de repetitii si vom compune pentru materialele noi.



REF 2014: Making of


REF 2014: Meet and greet


REF 2014: Ziua 1


REF 2014: Ziua 2


REF 2014: Ziua 3


REF 2014: Ziua 4


REF 2014: Public


Riff concert la Deva