S5 Emusica - шаблон joomla Авто
Interviuri

FTW1

Din seria interviurilor Rockstadt Extreme Fest, va prezentam o discutie cat se poate de deschisa cu Catalin Iliescu, chitaristul formatiei For The Wicked.

De la abordarea muzicala si pana la cea grafica, in materie de promovare cat si faptul ca sunteti una din putinele trupe romanesti care desfasoara turnee in adevaratul sens al cuvantului, cred ca ati devenit cumva o reflectie a unui mod de profesionalism ce nu are ca prioritate reusita peste noapte, ci pur si simplu o metodologie de succes a carui rezultat este deja vizibil, la aproape 3 ani de la formarea trupei. Asadar, cum gestionati toate aceste lucruri in interiorul trupei?

Nu as vrea in niciun caz sa imi asum mai mult decat merit dar as fi tentat sa spun ca promovarea trupei este un fel de defect profesional de-al meu care in cazul de fata s-a dovedit constructiv. Datorita faptului ca sunt arhitect m-am pregatit si autoeducat in ideea ca totul sa faca parte dintr-un concept si ca orice gest sau demers, indiferent de natura lui, sa se incadreze pe cat posibil in conceptul respectiv pe care sa il intareasca atat formal cat si functional. Cand baietii m-au luat in trupa le-am simtit pulsul, sa zic asa, si orice reprezentare grafica pe care am facut-o a fost in spiritul lor ca oameni, al grupului pe care il formeaza indiferent de caracterul fiecaruia in parte si a muzicii pe care o promoveaza.

Apoi reactiile pe care le primim mereu, fie ele pozitive sau negative, sunt cea mai buna sursa de inspiratie...nici nu apuc sa materializez toate ideile pe care mi le ofera tot contextul descris mai sus dar sunt linsitit pentru ca mereu cand va fi nevoie de orice, voi gasi exact ideea pe care nimeni (sau putini) se vor astepta sa o primeasca de la noi. Marele noroc e faptul ca suntem cu totii inventivi si deschisi la tot felul de idei si datorita acestei atitudini generale se tot trezeste lumea cu ciudatenii pe wall-ul de la facebook.

De la cruci intoarse si pana la mediatizarea pozitiva prin acest termen de 'fake metal' folosit in continuare, cum vedeti maturizarea For The Wicked, muzical cat si la nivel uman?

Cred ca atunci cand vrei sa te simti bine alaturi de cineva, cea mai sigura cale e autoironia pentru ca singurul care ar putea fi jignit esti tu si deja ti-ai asumat ca nu te vei supara. Desi tratam foarte serios ceea ce facem si punem mare accent pe profesionalism, in a ne promova folosim foarte des ''hazul de necaz'' si incercam sa radem pe seama noastra.

As da un exemplu mai mult sau mai putin relevant: Daca toti copiii din curtea scolii rad de tine ca esti prost...ziua in care vei rade cu ei de tine cum ca ai fi prost va fi ziua in care le vei demonstra faptul ca nu esti chiar asa de prost si nici nu iti vor mai zice ''prostule!''de atunci inainte pentru ca ai stirbit din farmec. Termenul de ''fake metal'' este exact in spirtul a ceea ce am descris... Multa lume ne-a criticat folosind agrumentul ''nu suntem true metal'' si in loc sa ne frustram, ne asumam asta si implicit acceptam ca suntem ''fake metal''.

Oricum nu stiam nici noi foarte bine sa ne definim stilul, nefiind chiar metal, metalcore, hardcore (as vrea eu) sau djent, asa ca am transformat o critica in ceva care sa ne ajute in a solutiona o dilema. For the wicked e intr-un continuu proces de maturizare, reinventare si gasire a unei identitati si cred ca asa va fi mereu valabil pentru ca asta ne tine alerti, dispusi sa incercam lucruri care sa ne scoata din zona de comfort si nemultumiti de noi. Pe plan individual, toate experientele prin care trecem impreuna cu siguranta ne maturizeaza si unesc fara sa ne dam seama si deseori din puncte de vedere pe care nici nu le constientizam pe moment.

FTW2

Unul din cele mai frumoase experimente in scena underground din ultimii ani a fost acest proiect alaturi de E-an-na, o trupa ce muzicala se afla la un pol total opus, desi iata ca reteta a functionat excelent. Poate chiar mai bine decat unii s-ar fi asteptat. Este o consecinta a unei atitudini deschise din partea publicului sau o viziune futurista a muzicienilor ce a fost practic riscata in camp deschis?

La intrebarea asta trebuie sa recunosc ca a trebuit sa ''contemplez'' putin raspunsul pentru ca nu sunt foarte sigur care este motivul datorita caruia a functionat mai ales tinand cont de faptul ca de data asta, paradoxal, ''functionat'' este un termen subiectiv. Intradevar datoram multe multumiri trupei E an na pentru ca la concertele sustinute alaturi de ei foarte multa lume a venit sa ii vada in mod special pe ei si noua de fapt ne-au oferit sansa de a ne auzi poate pentru prima data si unora le-a palcut altora nu in mod special.

Dar deseori am auzit si critici in ideea ca pentru unii necorelarea de genuri muzicale dintre trupe a fost un factor negativ pe care nu l-au imbratisat deloc. Deseori imi e teama, si sper ca gresesc, ca multi nu stau sa se gandeasca intens la substraturile despre care vorbim ci doar se bucura ca e un conccert cu ''distors'' si ''unul care urla'' si e perfect. A fost o experienta frumoasa si noi suntem recunoscatori ca am trecut prin ea si le multumim celor din E an na si celor care n-au incurajat in acest demers.

Aceasta viziune a fost abordata si pe partea discografica. Cu siguranta se observa o diferenta in materie de abordare intre cele doua materiale discografice lansate pana acum, insa 'cireasa de pe tort' sunt cele doua adaptari dupa Carla's Dreams si Subcarpati. De unde si pana unde? Si cum de? Si ce reactii?

Mereu imi place sa elucidez misterul asta. Mergand cu masina prin toata tara ascultam pana la un punct ce muzica ne place pana cand cineva zice ''hai ma termina cu aia si ori pune radio ori opreste de tot!'' si am prins o perioada in care la radio era Imperfect de la Carla's Dreams incontinu si ne tot prosteam cantand cum ne-am imagina noi tot felul de piese pop ca fiind metal si cu breakdowns si tot felul de aiureli. Intr-o seara a venit Vlad la sala de repetitii cu ideea sa luam cateva piese pop si sa facem cate o mostra de 30 de secunde din ele in varianta noastra iar prima planificase sa fie de la Carla's Dreams. Si acum retin eprfect ce cearta si discutie aprinsa a fost anticipand reactiile care urmau sa vina in urma acesti gest.

Am facut-o, am postat-o si surpriza a fost ca am primit incredibil de multe solicitari sa facem varianta integrala. Am tot stat si ne-am gandit si am decis ca atata timp cat cei care investesc din timpul lor sa ne urmareasca si sa ne sustina ne cer un lucru, iar acel lucru nu incalca niciun principiu pe care il avem ca oameni si nu ne pune intr-o pozitie in care sa ne simtim stanjeniti sau rusinati, avem un fel de indatorire sa il facem.

Astfel, l-am facut pana la capat si am primit reactii foarte bune in mod suprinzator dar evident si unele reactii neasteptat de dure. Cred ca este firesc ca atunci cand expui orice idee lumea sa isi aleaga o anumita pozitie fata de ea si tine de maturitate sa accepti ca unii rezoneaza si altii nu cu ceea ce faci. Apoi am facut si verisunea noastra a piesei de le Subcarpati care a primit acelasi tip de reactii impartite si adevarul e ca nu mai avem timp de astfel de exeprimente, asa ca o sa lasam putin de-o parte proiectul respectiv de 'x goes wicked''.

Ce crezi ca e necesar pentru ca o trupa sa-si gaseasca identitatea muzicala in 2017? Credeti ca voi ati gasit-o dupa toate aceste abordari si experimente?

Cred ca exista un standard atata de ridicat de calitate si o varientate incredibila in momentul de fata in muzica la nivel international, incat daca nu incerci sa gasesti un fel de ''twist'' care sa fie doar al tau, risti sa te pierzi si sa nu reusesti sa te afirmi chiar daca ai merita pe buna dreptate si ai toate datele necesare. Nu suntem nici macar aproape de a ne gasi identitatea muzicala, dovada fiind si sutele de disuctii pe care le avem mereu pe tema asta. Lucram si cautam si tocmai cercetarea asta in a ne gasi pe noi ne face sa fim atata de activi.

Va e frica de compromis muzical in underground? Sau mai degraba, ce s-ar putea considera din exterior drept compromis?

Cred ca aici depinde de fiecare persoana in parte. In timp ce unii dintre noi sunt mai curajosi in a incerca ceva care ar putea sau nu sa puna trupa intr-o lumina...discutabila, altii ca mine sunt mai retinuti si poate conservatori. Un exemplu de compromis pot fi considerate partile clean la voce in metalcore sau djent si hardcore si aici pledez ''vinovat'' pentru ca de multe ori m-am trezit zicand ''ce mult mi-a palcut piesa asta pana a inceput ala sa cante''. Dar cred ca totul e subiectiv si tine de flexibilitatea oricarui ascultator si de principiile muzicale la care tine. Nu cred ca e o cale gresita ci doar cai care ti se potrivesc sau nu tie.

A devenit Dan Petean un fenomen? Sau nu, este cumva o dovada ca orice poate fi marketat?

Cred ca a fost unul din momentele alea pe care unii l-au iubit pentru ca s-au distrat pe tema respectiva in timp ce altii au fost agasati de multitudinea de postari. E clar dovada ca facebook-ul asta poate face minuni dar din pacate de cele mai multe ori cu glume si lucrui neserioase si nu neaparat minuni constructive care chiar sa se finalizeze intr-un demers real si util.

FTW3

Colegii de scena White Walls tocmai au anuntat o serie de concerte in Europa, devenind astfel inca una din - putinele, ce-i drept - formatii ce face acest pas. Avand in vedere conjunctura evenimentelor pe teritoriu national, in ultimii ani a devenit chiar mai usor sa canti in Europa, poate cateodata mai usor decat sa pui in scena un show de calitate in Romania. Si totusi nu multe sunt trupele ce decid sa incerce peste granita. Care crezi ca e motivul?

Chiar azi, cand au lansat afisul cu turneul, l-am trimis baietilor pe grupul nostru si am zis ''uau cat de tare si ce chestie grozava''. Merita din plin asta si pot sta linistit ca de cate ori o sa se prezinte ''We are White Walls from Romania'' o sa fiu mandru ca persone ca ei ne reprezinta muzical in alte tari.

Am avut norocul de a canta cu ei si nu are niciun rost sa descriu cum a fost...mergeti la concerte sau ''mergeti'' pe youtube si ascultati neaparat. Nu stiu de ce unele trupe nu ar vrea sa mearga peste granite mai ales ca ne planegm cu totii cu privire la cum e ''la noi'' dar stiu sigur ca este un efort financiar si un risc pentru ca accepti sa mergi undeva unde chiar nu stie nimeni nimic despre tine...noua cel putin ne place sa ne asumam acest risc

Si voi sunteti in aceeasi situatie, ati devenit din cei in ce mai constanti prin Ungaria, iar recent ati ajuns si in Franta. Cum ai compara aceste experiente cu cele din Romania?

Cred ca cel mai ciudat gand e cel ''oare o sa vina cineva la concert?'' si eu il am mereu pe drum spre orice locatie din tara, deci nu are rost sa mentionez ca in afara tarii e o preocupare mult mai presanta. Reactiile pe care le-am primit de cate ori am cantat afara si mai ales in Franta au fost atata de surprinzatoare in bunul sens al cuvantului incat le-am luat ca pe un catalizator care sa genereze reactia de a vrea cat mai mult sa avansam spre teritoriu necunoscut si chiar urmeaza in curand inca un demers tare riscant. Dar va anuntam cand va fi cazul.

Pentru ca aveti unul din cele mai intense showuri pentru o trupa metal in Romania, ce inseamna sa oferi un 'show' in 2017 in materie de underground? Tine si de perspectiva sau abordare stilistica?

Sunt abordari muzicale care iti permit sa te misti cu larghete cum e cazul nostru si altele care nu te prea lasa sa te manifesti fizic atata de intens. La noi se potriveste cu ceea ce cantam si vrem sa transmitem dar in mod suprinzator...trebuie sa repeti destul de serios ''cu rupere'', cum zicem noi, pentru a putea si canta corect in timp ce sari si fugi pe scena. Noi nu concepem sa facem altfel asa ca e ceva ce vine firesc ca manifestare desi necesita repetitie pentru a nu fi doar o adunatura care se agita pe un fundal sonor de galagie.

Este pentru al doilea an consecutiv cand For The Wicked urca pe scena Rockstadt Extreme Fest, parte multumita reactiilor venite dupa showul din 2016. Din exterior, cum vezi existenta acestui festival in Romania si totodataevolutia lui, din 2013 si pana in 2017?

Atata timp cat parintii mei care asculta metal isi cumpara biletele din timp, isi rezerva cazare si vin in fiecare an indiferent de lineup despre care apoi ma intreaba in ideea de a le recomanda ceva pentru ca nu cumva sa rateze, cred ca e pe departe unul dintre cele mai reusite festivaluri din tara si in mod cert la alt nivel.

Personal, este printre putinele festivaluri la care astept cu curiozitate reala sa vad ce confirmari se fac si mereu am certitudinea ca nu dezamageste. Pentru noi, prima data cand am cantat a fost o reala onoare sa fim invitati si sa fim atata de bine primiti de catre cei care au ales sa ne vada si carora le suntem recunsocatori. Inca povestim intre noi ''mai stii circlepit-ul ala imens'' iar eu imi amintesc ca a fost singura data cand mi-au tremurat picioarele incainte sa cant. Iar acum sa fim invitati din nou e o supriza atata de mare incat am crezut ca e o farsa initial...poate ca ce am descris inseamna mai mult decat o insiruire de laude gratuite.

ROCKSTADT EXTREME FEST are loc in perioada 10-13 august, fiind cel mai mare festival metal open air din Sud Estul Europei. Toate detaliile le gasiti atat pe www.rockstadtextremefest.ro cat si pe pagina oficiala de Facebook: www.facebook.com/rockstadtextremefest/



REF 2014: Making of


REF 2014: Meet and greet


REF 2014: Ziua 1


REF 2014: Ziua 2


REF 2014: Ziua 3


REF 2014: Ziua 4


REF 2014: Public


Riff concert la Deva