S5 Emusica - шаблон joomla Авто
Interviuri

Lost

Din seria interviurilor Rockstadt Extreme Fest, faceti cunostinta cu L.O.S.T.

 

Cum decurg lucrurile in 'tabara' L.O.S.T.? Cred ca ultima noutate discografica a fost colaborarea pentru Wold War Cup, urmate insa de mai multe concerte prin tara, pe parcursul ultimilor doi ani.

Salut! Lucrurile merg in directia buna :). Asta insemnand ca in ultima perioada am incercat sa rarim concertele si sa ne concentram pe compus si produs material nou – si acest lucru ne-a reusit, avem deja trei melodii nou-noute finalizate din care cel putin una va fi cantata si live la Rockstadt Extreme Fest. Altfel, ca material discografic oficial, sa nu uitam de “Back to Life – A Tribute to Goodbye to Gravity” lansat la final de octombrie si la care am contribuit cu melodia “Heed the Call”. Un material pe care il recomandam cu caldura.

Odata cu varsta, a devenit mai dificil sa gestionezi viata de familie cu cea de muzician? Sau este mai degraba o chestiune de echilibrare a prioritatilor, de ambele tabere?

Evident ca este primordial sa ne echilibram prioritatile, si suntem bucurosi sa gasim intelegere in cadrul familiilor. Pe de alta parte, copiii au crescut, ii mai luam pe la concerte, deci toate aceste lucruri au devenit oarecum mai usor de gestionat.

Daca tin bine minte, Ziua ce Vine a fost lansata prin 2005, odata cu Last Breath. Este una din putinele piese L.O.S.T. compusa in limba romana si cu un mesaj ce observ ca ramane la fel de valabil si in 2017. Sa fie asta un lucru bun sau dimpotriva?

Asa este, Ziua ce Vine s-a lansat ca single la final de 2004 si a aparut oficial pe “Last Breath” in martie 2005. Faptul ca a avut versuri in limba romana cred ca facut-o mai usor de retinut si mesajul mai usor de inteles. Un mesaj care, asa ca in majoritatea melodiilor noastre, trateaza experiente proprii, personale, cu care orice individ se intalneste in viata si de aceea probabil ca si rezoneaza cu aceste teme.

Din interior, crezi ca abordarea muzicala L.O.S.T., sau cel putin influentele sale, au suferit modificari in acesti ani? Cum ai descrie metodologia din interiorul trupei, procesul de creatie?

Oarecum. Bebe, Dragos si cu mine suntem in trupa de la inceputuri, si in acesti 14 ani am avut cativa colegi care au adus mereu cate ceva nou. Si ma refer in special la chitaristi (fara a subestima rolul celorlalti muzicieni, evident), chitaristi care au contribuit componistic sau stilistic – si cel mai recent exemplu este Adrian Dumitrescu care este foarte implicat actualmente in partea compozitionala, exista idei mai muzicale si mai tehnice, precum si integrarea mai evidenta a ceea ce pe vremuri se numea “chitara solo”. Bebe si Adrian vin de obicei cu niste schite pe care apoi cu totii le finalizam impreuna, cu layerele de keyboards, bass, tobe si voci.

 

Colegii de scena White Walls tocmai au anuntat o serie de concerte in Europa, devenind astfel inca una din - putinele, ce-i drept - formatii ce face acest pas. Avand in vedere conjunctura evenimentelor pe teritoriu national, in ultimii ani a devenit chiar mai usor sa canti in Europa, poate cateodata mai usor decat sa pui in scena un show de calitate in Romania. Si totusi nu multe sunt trupele ce decid sa incerce peste granita. Care crezi ca e motivul?

Fara sa vreau sa supar pe nimeni, personal cred ca sunt trupe care stiu sa isi faca o strategie de concerte si altele care pur si simplu nu se bazeaza pe asa ceva, din varii motive. Iar cand ai o astfel de strategie este oarecum acelasi lucru sa faci un turneu in tara sau peste hotare – evident cu riscurile aferente iesirilor in strainatate, unde nu stii niciodata pe ce public te bazezi dar care are si avantaje, precum gradul de noutate pe care il reprezinti.

O intrebare separata de activitatea ta alaturi de L.O.S.T.. Te ocupi separat atat de proiectul Arhiva Mea - care din punctul meu de vedere se va dovedi de o valoare esentiala peste ani buni - cat si de emisiunea radio Metal Trib, proiecte ce poate ca la ora actuala nu se bucura de sustinerea meritata. Si totusi ramai fidel acestor proiecte, la fel ca si alte proiecte demarate in anii ce au trecut. Care este practic imboldul ce te tine activ in aceste proiecte? Ce te motiveaza?

In primul rand, “arhiva mea” chiar este una consistenta, inca mai am multe materiale audio si video care asteapta sa iasa la lumina, cand voi avea timpul necesar. Ar fi pacat ca multe concerte sau albume importante pentru istoria underground sa nu fie cunoscute si eventual apreciate la adevarata lor valoare. Din pacate exista multe alte arhive (Electrecord, TVR, Radio Romania) din care se digitizeaza sau se publica rar sau deloc, si chiar este pacat. Si aici m-am referit la materialele “istorice”, dar in acelasi timp incerc sa documentez foto si video majoritatea evenimentelor importante actuale.

In ceea ce priveste Metal Trib, aici treaba este un pic diferita dar motivatiile si scopurile sunt asemanatoare. Incerc sa structurez emisiunea astfel incat sa avem multe materiale in premiera, pre-release, sa descopar eu dar si audienta trupe noi si interesante, sa aduc cate ceva din “Arhiva mea” dar si melodii “clasice” de referinta pentru scena rock si metal din toate timpurile pentru publicul mai tanar care poate astfel descopera ceva interesant si din perioadele anilor ’80 sau ’90.

Cu totii stim ca nu se poate trai din underground, la nivel exclusiv. As vrea insa sa facem o comparatie intre inceputul anilor 2000, o perioada 'glorioasa' pentru trupele underground romanesti, unde cel putin in Bucuresti se canta cu salile pline si chiar aveai si 3 concerte pe seara. Conditiile erau nu tocmai favorabile, insa atmosfera generata atunci, cat si lipsa expertilor online au creat cu adevarat o perioada minunata. Acum este cumva invers, conditiile sunt mult mai bune, insa salile mai goale, interesul si el vizibil mai redus. Care din aceste doua perioade ti-au ramas in suflet?

Pentru ca sunt inca activ muzical, toate aceste perioade au locul lor in sufletul meu, iubesc la fel de mult muzica pe care o faceam in anii ’90 sau cea pe care o fac acum dupa 20 de ani. Dar evident ca exista criteriul nostalgic, nebunia si entuziasmul tineretii, lucruri care nu se mai intorc dar pot fi inlocuite cu experienta si maturitatea. Asta in ceea ce ne priveste pe noi, ca trupe. Ca public, intr-adevar, acesta a devenit mai pretentios, mai selectiv, poate si datorita volumului imens de informatie care este disponibil acum. Nu stiu daca este rau sau bine, dar trebuie sa tinem cont si sa ne adaptam.

Probabil ca elemente esentiale ale declinului si lipsa sustenabilitatii in underground este determinat de interesul scazut, puterea economica si, mai nou, sistemul birocratic exigent. Crezi ca trupele sau organizatorii ar putea veni cu masuri ce ar putea echilibra situatia?

Underground-ul nu a fost si nici nu cred ca va fi sustenabil la nivel de trupe. De aceea, asa cum spuneam mai sus, trupele trebuie sa lucreze mai mult la strategiile pe termen mediu si lung, sa stie cand si unde este nevoie de investitii, sa isi stabileasca hook-uri de comunicare si promovare si tot asa. In ceea ce ii priveste pe organizatori, aici este vorba de ceva in care nu am fost prea implicat, dar cred ca principiile sunt aceleasi. Exista niste bugete, praguri de rentabilitate si estimari de succes care trebuie analizate coerent – evident, asta in cazul in care nu intervin alte probleme birocratice pe care voi din pacate le stiti prea bine...

LOST 2

Daca tin minte, ai fost la 3 din 4 editii Rockstadt Extreme Fest. Din exterior, cum vezi existenta acestui festival in Romania si totodata evolutia lui, din 2013 si pana in 2017?

Asa este, si din fericire pot spune ca, pe langa Artmania, Rockstadt Extreme Fest este evenimentul din afara Bucurestiului la care stiu cu siguranta ca voi merge inca din ultima zi a editiei anterioare. Am deja certitudinea ca mereu vom avea parte de un line-up puternic in care oricine poate gasi foarte multe trupe interesante si deasemenea este un ‘environment’ propice tuturor tipologiilor de public, incluzandu-ma aici si pe mine ca fiind, de exemplu, din categoria “family with kids” :). Succes!

ROCKSTADT EXTREME FEST are loc in perioada 10-13 august, fiind cel mai mare festival metal open air din Sud Estul Europei. Toate detaliile le gasiti atat pe www.rockstadtextremefest.ro cat si pe pagina oficiala de Facebook: www.facebook.com/rockstadtextremefest/



REF 2014: Making of


REF 2014: Meet and greet


REF 2014: Ziua 1


REF 2014: Ziua 2


REF 2014: Ziua 3


REF 2014: Ziua 4


REF 2014: Public


Riff concert la Deva