Negura Bunget Tau

Ce nu am inteles niciodata in relatia Negura Bunget cu publicul roman a fost o aparenta lipsa de interes din partea romanilor, in comparatie cu alte trupe conationale, s-a intamplat si pe vremea formulei clasice si s-a intamplat si cu Varstele Pamantului, desi albumul a fost unul solid, iar formula live la fel de ok.

In 2015, Negura Bunget dau startul promovarii lui Tau, prima parte din Trilogia Transilvaneana, album amanat si practic recompus de la zero dupa destramarea ultimei formule Negura Bunget, am impresia ca doar o parte din versuri au ramas din prima versiune Tau, compusa in formula din 2012. In orice caz, avand in vedere ca Tau se avanta si mai mult in factura muzicala si lirica a patrimoniului national, ar marca practic un imbold mult necesar cu privire la numarul celor care platesc bilet, mai ales ca s-a facut o campanie destul de solida. Sa fie asa, ca pana la urma e munca si meritul lor, cei ce au acceptat sarcina de a resuscita (din nou) numele Negura Bunget

Dar cine sunt 'lor'? Aseara am poposit in Club Subsol, unde Negura Bunget aveau sa promoveze Tau, impreuna cu Grimegod, trupa veterana a scenei, si Northern Plague, un grup de polonezi cu o afinitate evidenta pentru Immortal.

Club Subsol este asa cum ii spune si numele...un Subsol. Este dotat asemenea unei sali de repetitii, doua boxe si cam atat. Judecand dupa spatiu, singurul avantaj a fost intimitatea concertului, pentru ca din punct de vedere al sunetului este aproape imposibil sa ajungi la cote in care poti distinge intregul arsenal de instrumente, nu e deloc un spatiu potrivit pentru trupe de traforaj-viteza. Asa ca la capitolul sunet n-are absolut niciun sens sa aprofundam.

Mare mi-a fost mirarea sa vad ca Grimegod sunt...Negura Bunget..sau Negura Bunget sunt Grimegod, depinde cum privesti lucrurile. Pentru ca in acest moment toti membrii Grimegod activeaza in Negura Bunget, iar in Negura Bunget singurul membru pe care-l adaugi in componenta este Negru. Cumva, aceasta schimbare de componenta neanuntata a fost previzibila, singurul avantaj in acest caz este cel logistic, astfel ca e usor sa ai un pachet Negura Bunget/Grimegod in toate turneele, inclusiv cel american, in conditiile in care devine din ce in ce mai greu sa concertezi prin Europa/America, mai ales in cazul Negura Bunget, formatie care se avanta constant la turnee mamut de peste 100 de concerte. Deci da, Negura Bunget canta in acest moment fara OQ si Petrica Ionutescu, ramane de vazut daca este o solutie permanenta sau nu, era totusi frumos ca aceeasi componenta care a tras albumul sa fie prezenta si la Bucuresti, acolo unde se anunta poate cel mai de succes show din intregul turneu national.

Inapoi la concert, Grimegod, o trupa pe care o apreciez extrem de mult, s-a dovedit pur si simplu un caz de sacrificiu, atat in termeni ai componentei cat si ai concertului, un set de 'hai sa fim si noi pe scena' de 20 de minute. Cred ca si pe aici s-a umblat la componenta, mai ales cazul lui Cosmin Harbei care in pozitia de tobosar pare o solutie de compromis, indeplinind cerintele rudimentare ale unui tobosar si cam atat, fara a excela. 'Meseria' de baza pare cea de chitarist, judecand si dupa pozitia din Negura Bunget, acolo unde isi executa sarcina onorabil. Muzica Grimegod ramane la fel de frumoasa, un doom/death - sau emotional metal cum am vazut descris - concentrat pe vechile vremuri Paradise Lost, Tiamat sau Anathema. Astept cu mare drag sa prind un concert Grimegod asa cum trebuie, pentru ca ce a fost aseara nu face deloc dreptate trupei, din absolut niciun punct de vedere.

Urmatorii la apel au fost Northern Plague. La fel ca orice trupa cu buletin de Polonia, Northern Plague se prezinta drept o masinarie in executie si interpretare, iar la fel ca alte trupe din Polonia, Northern Plague nu stiu exact unde sa opreasca acest preluat al influentelor, prea multe momente de omagiu adus Immortal, pornind de la instrumentatie si pana la partea vocala. Insa Northern Plague isi prezinta showul intr-un mod cat mai profesionist cu putinta, iar in termeni de executie este genul de formatie cu o prestatie ireprosabila. Pentru o trupa ce aduce un omagiu muzicii black metal, sarcina este indeplinita pe deplin.

O mica pauza si din nou Grimegod pe scena..pardon, Negura Bunget. Acum, pe langa schimbarea de componenta apar si schimbari in interpretare. Clapa a fost eliminata aproape in totalitate, singurele parti de clape sunt redate din laptop si doar pe Dacia Hiperboreana. Instrumentele traditionale au fost si ele partial elimitate, probabil datorita lipsei maestrului muzician Petrica Ionutescu, 'doctor' in suflatoare si adiacente. Deci si naiul de pe Pamant s-a dat uitarii. In aceste conditii probabil ca un show in noua formula Negura Bunget ramane de judecat de fiecare ascultator in parte, dupa preferinte. Lipsa unui fundal sonor atat de prezent precum clapele rapeste mult din atmosfera live Negura Bunget, asta este strict parerea mea. La fel si diminuarea impactului instrumentelor folclorice, asigurate acum de caval, momentele clasice dar sporadice de toaca, duba si oboi plus un pic de nai pe Cunoasterea Tacuta.

Playlist-ul a fost unul clasic. Varstele Pamantului, Pamant, Cunoasterea Tacuta, Dacia Hiperboreana plus cateva compozitii de pe Tau, unde remarc Impodobeala Timpului, suna foarte ok in format live. Oricum, se vede ca exista mai mult control pe piesele de pe Tau, piese compuse de jumatate din actuala formula Negura Bunget. In ce priveste compozitiile clasice, cum am spus, este o chestie strict de gusturi. Mie nu mi-a placut, lipseste forta compozitiilor, lipsesc parte din instrumentele traditionale si sa fiu sincer, nu-mi imaginam vreodata ca Negura Bunget sa cante cu clape pe CD, mai ales un instrument cu o constanta esentiala pentru muzica trupei.

Nu pot avea o concluzie pentru acest nou format live Negura Bunget, cert e ca toate aceste schimbari de componenta se vor dovedi la un moment dat un compromis ce nu va mai face fata. Ce am vazut aseara mi-a parut o noua formula ce inca nu si-a facut rodajul, drept urmare nu suna unitar, asa cum ar trebui. Suna plat. Erori in executie exista in continuare, dar in fine, la Negura Bunget nu mergeai niciodata pentru a vedea excelenta executiei, ci atmosfera. Dar iata ca acum si aceasta atmosfera usor usor pare sa dispara. Pacat de album, nu suna deloc rau.