Grave Miasma

In seara de sambata, 28 martie, publicul bucurestean prezent in Fabrica a avut ocazia de a se bucura de un eveniment underground de calitate, asa cum ne-au obisnuit cei din Romanian Thrash Metal Club.

Dupa prezenta la RTMF 2014 a elvetienilor de la BÖLZER si anuntul Dead Congregation pentru editia din 2015 a aceluiasi festival, noua scena a death metalului evil si atmosferic a fost reprezentata aseara de Grave Miasma si Cruciamentum.

Seara a debutat cu trio-ul bucurestean Void Forger, de fiecare data o prezenta excelenta. Cu al lor sludge imbinat cu crust si cu puternice influente de old school death metal, baietii au demonstrat clar ca isi merita locul in deschiderea unui astfel de eveniment.

Void Forger suna mai bine si mai legat cu fiecare aparitie live, reusind sa creeze atmosfera grea si apasatoare specifica genului. De punctat este si prestatia exceptionala a tobarului care, desi nu preia si din partea vocala, asa cum se intampla in vechea componenta, compenseaza prin dinamismul si forta ruperilor de ritm violente si haotice. Ca o scurta paranteza, Void Forger este una dintre trupele romanesti care reuseste sa impresioneze si publicul din afara tarii. Recent, ei au aparut pe o compilatie anti-NSBM alaturi de nume legendare din lumea crust punk-ului, precum DOOM si Iskra, realizare ce merita sa fie felicitata si privita ca un target si pentru alte trupe din tara.

Pe scena din Fabrica s-au urcat apoi Cruciamentum din Marea Britanie, trupa ce imparte doi dintre membri (tobar si chitarist) cu headlinerii serii, Grave Miasma.
Cruciamentum au prezentat un death metal old school, intunecat, corect executat, amintind pe alocuri de Incantation. Din pacate, Cruciamentum nu au inca un album full-length, dar dau dovada de mult potential si, cu siguranta, un material al acestora le va asigura locul in scena underground mondiala. Dintre piese, am retinut in mod special “Rotten Flesh Crucifix”, bucata a carei atmosfera sinistra a pregatit in mod cert publicul pentru ritualul celor din Grave Miasma.

Urmatorul recital a reusit sa aduca, pentru cateva clipe, ceata londoneza direct in Fabrica. Clubul s-a umplut de fum atunci cand au urcat pe scena, acoperiti de sange, Grave Miasma. Este greu sa gasesti cuvintele potrivite pentru a descrie black death-ul atmosferic si transcendental al britanicilor, o adevarata revelatie a scenei death metal mondiale. Ritual este termenul cel mai potrivit pentru prestatia celor din Grave Miasma. Dincolo de a prezenta pur si simplu niste bucati muzicale, acestia pun un accent puternic pe atmosfera creata, reusind sa transpuna in muzica insasi esenta intunericului si a ocultului.

Concertul a fost marcat de momente intense, dintre care mi-au ramas in minte mai ales interpretarile unor piese mai vechi precum “This tomb is my altar” sau “Ossuary”, care au infiorat cu siguranta fanii prezenti. Vocalul si chitaristul Y a anuntat, de asemenea, o piesa in premiera absoluta, iar rugamintea acestuia: “less light, more smoke” rezuma in cateva cuvinte exact esenta Grave Miasma.

Per total, concertul a fost unul reusit, sunetul a fost foarte bun si publicul destul de numeros (avand in vedere si suprapunerea cu concertul celor de la Allochiria din Question Mark) si receptiv, demonstrandu-se inca o data ca evenimentele marca RTMC, realizate cu pasiune si profesionalism, nu sunt de ratat.

Semnat de A.C.