Dirty Shirt review

Nu as spune neaparat o cronica, mai degraba o constatare. Despre Dirty Shirt am tot scris in ultimii ani si dupa cum si Mihai - chitaristul trupei - mi-a marturisit, sunt probabil cel mai acid om cand vine vorba de a scrie despre formatia din Maramures.

Acida a fost si cronica noului album, Dirtylicious. Nu ma declar un fan al acestei abordari muzicale si chiar am insistat asupra faptului ca poate au fost inserate prea multe elemente ale muzicii folclorice, in timp ce partea de 'metal' a fost usor minimalizata. Dar scopul este unul clar si recunoscut, albumul are ca target direct piata europeana. Si din ce am auzit, albumul are deja recenzii de 10/10 in publicatii europene. La fel am spus ca, indiferent de gusturile muzicale, Dirty Shirt e una din putinele trupe care au un scop extrem de bine definit.

Asadar, eram curios sa vad in actiune 'mijloacele'. Iar saptamana trecuta Dirty Shirt a ajuns pentru prima data in Club Rockstadt, acolo unde aveau sa isi prezinte noul album, Dirtylicious. Iar personal nu am avut nicio asteptare, dar momentul in care trupa a poposit in formula de 12 oameni a lasat sa se inteleaga ca nu doar directia este una europeana, ci intocmai si mijloacele.

Iar in acest moment, conceptul live Dirty Shirt este din punctul meu de vedere cel mai profesionist din scena metal romaneasca. Exceptand formula live, inseamnand componenta clasica de chitara, toba, bas, voce, pe scena surprindem un al doilea set de percutie, synthuri si o vioara. Apoi vine a doua parte a trupei: luminist adus special din Franta, sunetist, tehnic, om la merch. Apoi a treia parte: full backline, lumini aduse si purtate in tot turneul, masina de fum + mixer si merchandise. Totul filmat si pentru un viitor DVD.

Nu spun ca asta e calea pentru orice trupa din Romania, nici pe departe, asemenea setup este unul foarte dificil in conditiile financiare din Romania. Dar este cu adevarat imbucurator sa vezi o trupa din Romania cu o abordare 100% occidentala. Si pentru Dirty Shirt a fost nevoie de mai mult de 15 ani pentru a ajunge intr-un astfel de scenariu.

Acum, despre show. Trebuie mentionat calitatea invitatilor speciali, Perseverance, o trupa brasoveana cu potential imens si cu mare parere de rau pentru lipsa unui material discografic. O trupa ce isi continua ascensiunea prestatiei, cu o executie tehnica aproape ireprosabila in care influentele Meshuggah si Textures sunt puse la pret mare, cu o abordare vocala excelenta si in continuare singurul repros pe care il am, anume lipsa intentiei - cel putin momentan - de a varia compozitiile, in sensul de a 'aerisi' aceste ritmuri poli-ritmice. In rest, exclusiv cuvinte de lauda.

In ce priveste showul Dirty Shirt, imbucurator faptul ca aceasta predominanta muzicala balcanica nu este la fel de evidenta in prestatia live. Abordarea metal ramane in continuare piesa de rezistenta. La fel de imbucurator si faptul ca, desi un turneu de promovare a noului album, recitalul de 90 de minute inseamna o calatorie prin intreaga cariera Dirty Shirt, iar showul nu debuteaza cu piesele Dirtylicious ci mai degraba este asezat asemenea unei constructii, cu piese ce arata intocmai evolutia catre aceasta 'noua' abordare. Si cum ziceam, piesele de pe noul album sunt prezentate live intr-o maniera mai metal ca pe album, presarate cu momente de sing along si comunicare constanta cu publicul, indemnul de a participa activ nu doar la show ci si la interpretarea propriu-zisa. Mi-au placut intocmai aceste interludii, nu doar o trupa care vine sa isi cante piesele mecanic, ca pe album. Pentru nu asta este rolul unui concert. Concertul inseamna intocmai ceva mai mult si ma bucur ca Dirty Shirt nu au robotizat abordarea live. Dimpotriva, Dirtylicious live inseamna intocmai un pas inainte.

Minusul pe care l-am observat, cel putin la concertul din Brasov, este lipsa constantei intre piese. Inseamnand pauze cateodata prea lungi, iar prea mult inseamna si o distantare a contactului dorit dintre trupa si public, sau chiar un proces 'mecanizat', repetitia de piesa-pauza, piesa-pauza.

Nu sunt acel fan inrait Dirty Shirt care sa laude de dragul laudei, nu pot sa zic ca ma deranjeaza, dar nici nu pot sa spun ca ii 'reneg'. Pot insa declara ca am ramas realmente impresionat de ceea ce am vazut live si felicit progresul trupei si reusita de a oferi intr-un show live exact elementele cele mai bune din conceptul Dirty Shirt, fara a apela la 'scurtaturi' cu teme folclorice. Felicitari.