Bloodway 2015

Clubul bucurestean Question Mark a gazduit sambata, 9 mai, un dublu eveniment cu totul aparte: un concert Bloodway, urmat de lansarea cartii lui Costin Chioreanu, “Magic as a Golden Mean”.

Tin sa mentionez inca de la inceput ca mi-a fost foarte greu sa scriu despre un astfel de moment; este aproape imposibil sa vorbesti despre ceea ce inseamna arta lui Costin Chioreanu fara teama de a spulbera, prin banalitatea cuvintelor, valul de magie in care aceasta te invaluie.

Dupa cum era de asteptat, seara de 9 mai a insemnat o poveste unica si irepetabila, mult mai mult decat o simpla iesire in oras de sambata seara. In primul rand, este de notat faptul ca show-ul celor de la Bloodway a inceput exact la ora 20:00, ceea ce a fost si anuntat in prealabil. Consider ca o astfel de initiativa denota un respect deosebit fata de public si ar trebui felicitata si, de ce nu, preluata si de alti artisti si promoteri.

Setlist-ul Bloodway a inclus atat cele patru piese de pe EP-ul “Sunstone Voyager And The Clandestine Horizon”, precum si cateva bucati noi, de pe urmatorul material al bucurestenilor, ce va fi lansat in decursul acestui an. Marturisesc ca astept cu nerabdare lansarea acestui material, care se prefigureaza a fi unul de exceptie pe scena romaneasca, Bloodway reusind sa contureze, prin cele trei piese prezentate, un univers muzical aflat intr-o continua expansiune, in care nu exista limite stilistice sau ideatice.

Recitalul a fost insotit de proiectii exceptional alese din filmul “On the Silver Globe”, in regia polonezului Andrzej Zulwaski si de excerpt-uri din prelegerile filosofului britanic Alan Watts. Consider ca a incerca sa disec aici mesajul din spatele acestor intervenitii le-ar arunca mai degraba in deriozoriu, astfel incat ma voi rezuma la a spune ca atat lumea onirica a lui Zulawski, cat si ideile revolutionare ale lui Watts se afla intr-o concordanta perfecta cu mesajul transmis de muzica celor de la Bloodway, precum si de cartea “Magic as a Golden Mean”.

Atmosfera a fost cu siguranta una iesita din comun. Publicul a fost atent la ceea ce se intampla pe scena si a savurat fiecare secunda a evenimentului, fiind de-a dreptul impresionante momentele de liniste mormantala, fara sticle ciocnite si conversatii mondene, mai ales atunci cand filosoful britanic era lasat sa “vorbeasca”. Sunetul a fost ireprosabil, reusind sa scoata in evidenta experienta si virtuozitatea fiecaruia dintre cei trei muzicieni prezenti pe scena, precum si coeziunea si armonia dintre acestia si, per total, consider ca am asistat sambata la ceea ce a insemnat cel mai bun show Bloodway pe care am avut ocazia sa il vad pana acum.
Concertul a fost urmat de lansarea cartii “Magic as a Golden Mean”, insotita de o atmosfera prietenoasa si de un playlist cel putin interesant, ce a inclus muzica variata, de la hituri heavy metal pana la perle avant-garde precum Virus. Despre cartea lui Costin voi incerca sa spun si eu cateva cuvinte in cele ce urmeaza.
Costin Chioreanu este un personaj care nu mai are nevoie de niciun fel de prezentare in metalul underground autohton si nu numai, iar lansarea cartii “Magic as a Golden Mean”, sub egida Svart Records, reprezinta un nou pas inainte pentru artistul roman, un gest curajos si o incununare a muncii sale de pana acum.

Este evident inca de la prima pagina ca aceasta carte reprezinta mai mult decat un album de arta; ea este, in primul rand, o poveste, o scurta incursiune pentru cititor in mintea si in lumea unui artist de exceptie.

Cartea debuteaza cu cateva cuvinte din partea lui Costin Chioreanu, ce prezinta intr-un mod extrem de onest si personal cateva momente cheie ale devenirii sale ca om si ca artist. Scurta poveste din introducere indeamna la introspectie si am convingerea ca fiecare persoana care va deschide cartea o va interpreta si o va simti intr-un mod unic, astfel incat nu am de gand sa spun prea multe despre ea. Tin insa sa mentionez un pasaj care m-a impresionat mai presus de cuvinte si in care cred si sper ca se vor regasi si alti cititori ai acestui site, in care Costin vorbeste despre descoperirea muzicii metal, ce a insemnat pentru el o prima dezvaluire a magiei din aceasta lume, un portal catre sine si catre universul inconjurator.

In restul cartii se pot admira lucrari mixed-media din toata cariera artistului, structurate pe trei parti: Darkness, Light si Magic. Se intelege de la sine, in special in lumina confesiunii de la inceput, de ce au fost alese aceste trei concepte ca fiind cele mai reprezentative pentru drumul lui Costin Chioreanu. In cele trei parti ale cartii se regasesc artwork-uri concepute pentru trupe romanesti, dar mai ales internationale, dintre care o sa mentionez doar cele mai cunoscute nume, precum: At The Gates, Mayhem, Ihsahn, Vulture Industries, Arcturus sau Arch Enemy. De asemenea, sunt reproduse postere pentru festivaluri autohtone ca Dark Bombastic Evening sau November To Dismember, precum si cele pentru legendarul festival Roadburn, din Olanda, din a carei echipa de productie face parte Costin. Exista in carte si alte lucrari din colectia personala a artistului si cele din cadrul expozitiei “The Clay Is People”, expozitie ce nu a fost prezentata niciodata in Romania si care se bucura de o poveste cu totul aparte.

“Magic as a Golden Mean” reprezinta o piesa de colectie pentru iubitorii muzicii metal, dar si ai artelor vizuale in general, inclusiv pentru cei care nu au fost pana acum familiarizati cu lumea lui Costin Chioreanu si sper sincer ca am reusit prin aceasta cronica sa starnesc curiozitatea chiar si unei singure persoane in acest sens.