Downfall Of Gaia

Inceputul acestei saptamani a adus in fata publicului din Question Mark doua recitaluri de exceptie Downfall of Gaia.

Desi initial fusese anuntat un singur concert, cel alaturi de Killer Victim, Tragic si Drop Out Of Life, trupa a hotarat sa profite de ziua petrecuta in Bucuresti pentru a mai aparea odata in fata doritorilor.

Daca in urma cu patru ani clubul Underworld s-a dovedit neincapator pentru cei veniti sa vada Downfall of Gaia, de aceasta data situatia a fost una cu totul diferita. In ciuda celor peste 200 de prezente anuntate pe Facebook, realitatea s-a dovedit a fi (ca de obicei) trista si surprinzatoare. Estimez ca la ambele evenimente s-au adunat in total maximum 100 de platitori, un numar mult prea mic pentru o trupa de calibrul Downfall of Gaia. Oricum ar fi, am convingerea ca pentru cei prezenti aceste concerte s-au dovedit a fi niste experiente unice, ce meritau cu siguranta efortul de a iesi din casa, chiar si intr-o seara de luni sau marti.

Prima seara a inceput in forta cu Killer Victim, un proiect relativ tanar de hardcore/ crust din Bucuresti ce include fosti membri Mediocracy sau Coercion. De fiecare data baietii ofera un show plin de atitudine si energie, cu mesaje sociale presarate pe alocuri, care se incadreaza perfect in cerintele genului. Fata de prestatiile trecute, de data aceasta a lipsit cover-ul dupa “Voi meritati sa fiti negati” al celor de la Terror Art. Sper ca piesa sa revina in setlist-ul Killer Victim, fiind o preferinta personala si, in plus, o ocazie de a prezenta publicului o comoara ascunsa a punk-ului authton. (Later edit: a fost cantata in concert)
Acest concert a reprezentat, din pacate, penultima ocazie de a-i vedea pe Killer Victim in componenta actuala, urmand ca Radu (chitarist) sa paraseasca trupa. Ar fi cazul sa gaseasca un inlocuitor potrivit pentru a putea duce mai departe mesajul si atitudinea crust, suficient ignorate deja in peisajul romanesc.

Urmatorii pe scena din Question Mark au fost Tragic, care au aratat inca o data ca reprezinta o veritabila forta a scenei metal. Ca de fiecare data, post-metalul lor psihedelic a hipnotizat publicul inca de la primele acorduri, iar piese precum Cronos demonstreaza clar ca Tragic live este o experienta de o intensitate coplesitoare. In acest context, tin sa mentionez ca de cele mai multe ori comentariile amuzante facute intre piese nu prea isi gasesc locul in aceasta atmosfera hipnotica. Aceasta este insa o simpla opinie si, pana la urma, important este ca in cazul Tragic muzica spune mult mai mult decat ar putea cuvintele sa o faca.

Dupa Tragic, a venit randul unei alte trupe tinere din Bucuresti sa pregateasca publicul pentru headlineri. Drop Out Of Life este o prezenta realmente originala pe scena romaneasca. Acestia abordeaza un amestec rapid si violent, din care nu lipseste insa melodicitatea, pasajele sludgy oferind momente de respiro in powerviolence-ul haotic. Trupa se face remarcata si prin mesaj, fiind evidente mizantropia si atitudinea ironica la adresa societatii.

Publicul nu a fost foarte activ, comparativ cu alte concerte Drop Out Of Life, insa acest lucru se poate pune pe seama proverbialei zile de luni si nu a baietilor, muzicieni foarte buni, plini de dinamism si energie, care vor mai avea cu siguranta un cuvant de spus in underground-ul romanesc.

In sfarsit a venit momentul sa vorbesc despre cele doua concerte consecutive Downfall of Gaia. Nu am pretentia de a putea oferi o opinie coerenta si obiectiva, intrucat Downfall of Gaia se numara printre trupele mele de suflet, inca de la primul concert ce a avut loc acum patru ani in club Underworld. De atunci nemtii au crescut in mod evident, cel mai recent album al lor “Aeon Unveils The Thrones Of Decay”(2014) fiind extrem de laudat in presa de specialitate si figurand in multe topuri de sfarsit de an. Setlist-urile nu au variat foarte mult in cele doua zile si s-au concentrat in cea mai mare parte tocmai pe acest album, o alegere inspirata din punctul meu de vedere.

Despre muzica celor din Downfall of Gaia pot spune ca este un amestec care s-ar dovedi atat pe placul fanilor metalului extrem, cat si al celor cu preferinte ceva mai avantgardiste. Downfall of Gaia combina cu o eleganta desavarsita elemente de neocrust, post-metal si chiar black metal, intr-un rezultat final intens, artistic si extrem de profund. Trecerile bruste si dese de la lent la rapid, de la linistit la haotic creeaza o atmosfera si o stare aparte , lasandu-si puternic amprenta in sufletele ascultatorilor. Live, aceasta atmosfera a fost completata de intuneric si de un strat dens de fum, ce a impresionat literalmente pana la lacrimi.
Este de la sine inteles ca in spatele acestui val de sunet si emotie se ascund niste muzicieni incredibili, atat partile vocale, cat si cele instrumentale fiind impecabil executate si traite.

O mentiune speciala merita bateristul Michael Kadnar, care a reusit sa se adapteze si sa evolueze spectaculos impreuna cu formatia, performanta cu atat mai remarcabila cu cat acesta vine tocmai din SUA, ceea ce inseamna ca trupa nu are ocazia sa repete impreuna in mod conventional.

In final, tin sa le amintesc celor (multi) care nu au avut ocazia sa fie prezenti ca ii pot vedea pe Downfall of Gaia la vara, in cadrul Rockstadt Extreme Fest, unde vor avea cu siguranta parte de o experienta de exceptie si care nu trebuie ratata.