Philm Rockstadt

Dificil sa povestesc ce s-a intamplat cu Philm in Brasov, parte datorata sarcinii de a avea grija de Lombardo si colegii sai pe parcursul a doua zile, interval ce mi-a schimbat intr-o masura perceptia asupra compozitiei muzicale cat si a naturii umane, unde am vazut o legenda de om mai umil decat muzicianul roman pretentios, chiar si aflat la primul sau concert.

Dar despre asta voi scrie un amplu editorial pentru ca simt necesar o exemplificare a ce s-a intamplat in ziua de 5 martie.

Zburati direct din New York, turneul european PHILM a debutat la Brasov, in deja cunoscutul club Rockstadt, amplasament unde cred a exista cel mai bun sunet pentru un concert rock/metal din Romania si nu cu dorinta de a exagera, insa de prea multe ori s-a dovedit intocmai. Ar trebui mentionat ca PHILM reprezinta un nucleu compus din parti si minti muzicale imprumutate din zone muzicale variate. Spre exemplu, Pancho Tomaselli cocheteaza poate cel mai putin cu zona metal, iar abordarea sa muzicala preia foarte multe influente din muzica cantata de negrii anilor 50-60, lucru pe care si el il recunoaste.

Vedeta serii este Dave Lombardo, cel care a si fondat proiectul PHILM undeva in anii 90 - si nu un fel de mercenar, asa cum unii au si clasificat prezenta tobosarului in acest proiect - iar momentul in care isi monteaza singur toba pare un fel de 'covor rosu' pentru cei ce dau navala sa-i faca o poza.

PHILM este cu totul altceva, motiv pentru care primele minute ale showului stau sub semnul intrebarii pentru multi din sala. Au venit pentru Dave Lombardo, insa peste cateva ore vor pleca acasa cu gandul ca au petrecut una din cele mai frumoase seri multumita proiectului PHILM. In sine, vorbim de o masinarie ce isi executa impecabil lucrarea si totodata redefineste standardele unei prestatii live, in ciuda fazei incipiente a notorietatii. Mai pe sleau, 3 oameni fac mai mult zgomot decat 7 si o fac mult mai cu cap.

Muzica PHILM isi are radacinile in avant-gardismul lui Gerry Nestler si virtuozitatea lui Pancho Tomaselli. In ce priveste Lombardo, omul este o masinarie ce isi dovedeste (daca mai era cazul) statutul. Ce face in PHILM nu se deosebeste atat de mult de Slayer, avem in continuare multe momente thrash sau punk, doar ca executia tipica acestor genuri se imbina de aceasta data cu o cu totul alta paleta stilistica, fapt ce transforma PHILM intr-un experiment muzical atipic si cu un potential de nedescris. Vocea se dovedeste insasi un instrument veritabil, nu neaparat prin calitate ci mai degraba prin variatie, pornind de la frazari si pana la tipete ce aduc aminte de primii ani ai scenei thrash metal.

Executia este absolut impecabila, efortul pare minim, dorinta de a canta este maxima, la Brasov s-a cantat pret de aproape 2 ore, finalul a marcat premiera unei compozitii de pe un viitor dublu material discografic ce subliniaza interesul acordat acestor trei muzicieni, in ciuda unui program personal incarcat. Dar Philm reprezinta in acest moment o prioritate. Iar Lombardo a fost exact ce ne asteptam si mai mult, atat ca muzician dar mai ales ca om. Ce a urmat a fost un afterparty de poveste unde acest muzician a baut cu toata lumea din bar pana spre 4 dimineata, comunicand de parca s-ar fi stiut cu ei de o viata.
Ca si in cazul Bucuresti - poate nu atat de evident in Capitala - lipsa muzicienilor in randul celor din public, in contradictie cu entuziasmul celor care au batut drum din Iasi sau Timisoara. Nu cred valide explicatii auzite ulterior, daca Lombardo s-a miscat de la 8000 de kilometri departare, asa puteau si altii sa bata un drum de taxi. In orice caz, ceva imi spune ca Philm va reveni in Romania, mai devreme sau mai tarziu.