CronicaTiarra

Tiarra a ramas o trupa tare draga de urmarit in toti acesti ani, iar perseverenta la nivel muzical nu a ramas deloc neobservata, desi e drept ca odata ce ai 8 oameni in formatie, lucrurile devin suficient de complicate. Asta se vede si la nivel concertistic, mai ales ca Tiarra este genul de formatie pe care o vezi in afara Capitalei de prea putine ori, desi cerere exista in anumite locuri. Dar logistica si programul in sine ne vine de hac de multe ori.

Insa lansarea unui al doilea album, un dublu disc ce are suficiente de oferit pentru multe ascultari de acum inainte, devine un prilej minunat si cumva necesar pentru a organiza o serie de concerte prin tara. Si asa s-a facut ca pe 23 aprilie, Tiarra a ajuns pentru prima data in Brasov, acolo unde i-a avut ca invitati speciali pe Hteththemeth.

Interesul pentru Tiarra s-a putut observa si in Brasov, iar faptul ca intr-o seara obisnuita de joi au raspuns prezent peste 100 de oameni confirma faptul ca Brasovul, desi un oras nu atat de mare, este unul din locurile de pret ramase pentru scena rock din Romania.

Asadar, onorurile au fost facute de Hteththemeth, trupa despre care am mai scris si chiar recent, asa ca ramane sa reamintesc de prezenta acestui proiect a carui origine dateaza inca din anii 90, e drept, pe atunci mai mult cu numele. Poti spune ca Hteththemeth este conceptul si universul lui Leo, vocea trupei, adaptat la realitate cu ajutorul mai multor muzicieni ce impartasesc aceasta viziune avant-gardista, atat muzical cat si conceptual. Imi mentin parerea si anume ca Hteththemeth este in acest moment una din cele mai credibile adaptari ale unui concept propus, fie el usor ciudat pentru primul contact cu ei, parte a multitudinii de influente muzicale, pornind de la blues, metal, martial sau gotic. Am impresia ca am auzit si ceva compozitii noi, ceea ce inseamna ca noul album 'bate la usa'. Ce-i drept, prestatia de fata mi-a parut mult mai solida decat ce am vazut la Rockstadt Fest.

Urmatorii la apel, Tiarra, aflati in plin turneu de promovare a unui dublu album complex, X, fapt pentru care si mare parte a setlistului a acoperit prezentarea cat mai amanuntita a acestui disc, un material ce incorporeaza destul de multe elemente muzicale, construit insa in mod inteligent din punct de vedere al compozitiei. Live, Tiarra nu se preteaza insa oricaror conditii, asta si datorita multitudinii de instrumente, insemnand 2 clape, inca o clapa pe negativ, vioara, violoncel, doua voci, chitara, bas si toba. Si asa cum se poate observa si pe album, Tiarra este stapana peste compozitiile sale, iar reprezentarea live nu lasa loc de repros. Mai departe probabil este vorba de gusturi, 'aglomerarea' fonica, prezenta unor instrumente clasice sau abordarea vocala nu fac deliciul tuturor, insa judecat la rece, vorbim aici de o trupa cu o interpretare live impecabila si realmente de admirat pentru virtuozitatea afisata. Poate ca includerea mai multor compozitii vechi ar balansa intreg conceptul live, spre exemplu Ielele s-a dovedit foarte potrivita printre piese ce marcheaza in mod evident o abordare mai complexa a stilului gothic metal.

Cum sunt un numar de trupe in tara ce ar putea tine loc pe afisele concertelor europene, Tiarra respecta si ei acest tipar, cel putin in nisa aceasta de muzica gotica. De urmarit.