Dara Dreptarul Viselor

Acum, singurul lucru bun din toate destramarile apartinand universului Negura Bunget a ramas dorinta tuturor celor implicati de a-si continua activitatea muzicala. Asa au aparut proiecte noi, ori proiecte in faza de hibernare au fost resuscitate.

E cazul Dordeduh, Syn Ze Sase Tri, mai nou Makrothumia, acum reformata in Transceatla. Tot in 'plan' de aparitie ar fi si proiectul Ysadora, dar pana in acel moment ar mai fi cale de strabatut. Din astfel de reformari face parte si proiectul Dara, un ansamblu muzical pus la cale de Fulmineos si Inia Dinia, fosti membri Negura Bunget. Coincidenta sau nu, in spatele tobelor il gasim pe Mihai Toma, cel care a participat la inregistrarile, mixajul si masterizarea pentru albumul Varstele Pamantului.

Acum, pentru cine si-a pus vreodata intrebarea de cum ar fi sunat noul album Negura Bunget in precedenta componenta, Dreptarul Viselor poate fi un raspuns in acest sens. Discul include un numar considerabil de idei compuse de Fulmineos, adunate initial pentru ce avea sa fie Negura Bunget, acum readaptate pentru conceptul muzical Dara si nu va ganditi la pasaje folosite 1/1 ci mai degraba acorduri si idei de compozitie, in orice caz, pentru ce ar fi fost partea mai 'dulceaga' a discului. Sa va dau un exemplu concret in acest sens, piesa Aur. Ce inseamna chitara incepand cu minutul 2:20 ar fi trebuit sa apara pe albumul mai sus amintit. Dar acestea sunt mai degraba informatii de 'trivia' pentru curiosi.

Ce canta Dara nu are o definitie exacta, ai putea spune ca e o varianta de post-rock adaptata la influente folclorico-atmosferice romanesti, desi in cazul de fata folclorul se limiteaza mai degraba la conceptul liric al discului. Ca muzica in sine, Dreptarul Viselor poate fi caracterizat drept un dialog 'civilizat' intre voci si instrumente. Si spun civilizat pentru ca, asemenea unei discutii intre doi oameni cu suficient creier in cap, Dreptarul Viselor nu face abuz de idei nervoase, ci urmeaza o linie cursiva unde dorinta pare mai degraba una atmosferica, in timp ce partile instrumentale au o constanta interesanta de urmarit din acest punct de vedere.

Se pune accent pe partea vocala si sectia ritmica, iar in ce priveste compozitia vocala, abordarea lui Valentin Vizuroiu pare initial dintr-un cu totul alt film doar ca intr-un final sa completeze acest peisaj muzical avant-gardist. Da, abordarea e impresionanta din acest punct de vedere, sunt parti vocale la care nu te-ai fi asteptat sa ramana integrate cu succes in acest peisaj. Intr-un astfel de context, clapa si chitara sunt elemente esentiale in atmosfera discului, iar instrumentul electric se concenteaza acum pe pasaje semi-acustice compensate de folosirea unei game suficient de mari a efectelor specifice.

Cum intreg materialul lasa impresia unei calatorii atmosferice, nu am sa ma limitez in a recomanda o piesa anume ci mai degraba punctez atat curajul de a canta in limba romana - folosind clasicul arhaic din universul Negura Bunget - cat si dorinta de a realiza un material audio ca un intreg, nu neaparat si individual. Daca e sa ne incadram in tot ce folclor in scena metal din Romania, atunci Dara e cu siguranta cel mai atipic proiect in acest sens.

Singura nemultumire pe care o am cu privire la Dreptarul Viselor este dificultatea de a gasi acest album. Nu il gasesti online de downloadat, nici in varianta de YouTube si nici de achizitionat. Sincer, am intrebat o cunostinta daca are dorinta de a-mi trimite discul in varianta digitala. Spun acest of pentru ca nu e deloc ok pentru expunere, iar expunerea e cu siguranta un lucru pe care Dara il merita.