16114966 1001180276681407 7675598120066955579 n

Probabil ca pentru fiecare formatie in lumea asta exista o asa zisa piatra de temelie cuantificata de lansarea unui anume material discografic ce se dovedeste definitoriu, atat la nivel individual cat si conceptual.

Judecand dupa durata lansarii, cat si pregatirea propriu-zisa pentru compozitia si inregistrarea acestor piese - pornind de la autoeducatia in tema de productie audio sau tehnica vocala - Yin & Out este probabil acel punct de cotitura in istoria formatiei Days Of Confusion, oriunde ar duce ea din acest punct. Luand in considerare ca acesta este in teorie si primul album full-length lansat in decursul a 5 ani, 14 compozitii nu ar ridica un semn de intrebare decat pentru rabdarea sau curiozitatea ascultatorului, in acest caz nefiind vorba de compozitii simpliste 4/4 sau refrene trase la indigo. Este intocmai produsul finit ai acestor ani de munca.

Vorbind mai sus de lipsa simplitatii, Days Of Confusion raman puternic ancorati in scena moderna a metalului progresiv, a masurilor compuse, a influentelor djent ce aduc deseori aminte de nume ca Tesseract, Karnivool, Monuments sau Dredg. In ciuda acestor influente mai mult decat evidente, Yin & Out nu este 'acel' material aruncat involuntar in prapastia omagiului, ci reuseste fara mare efort (cel putin din prisma asculatorului) sa-si contureze o identitate proprie, cu o atmosfera conceptuala ce imparte acest album in doua parti cum probabil a fost si intentia pornind de la numele albumului. Imi place sa cred ca aceasta naturalete porneste de la coeziunea muzicala existenta in aceasta trupa, nu cred ca abilitatile acestor muzicieni a ramas un secret.

Placuta alaturarea multitudinii de idei muzicale, albumul pare sa ofere cate ceva nou la fiecare ascultare, doar dorinta sa existe. Si acesta ar putea fi dezavantajul Yin & Out, durata si complexitatea. In contextul sau muzical, albumul e un deliciu pentru ascultatorii genului insa curios va fi de urmarit contactul cu publicul roman, iar acest contact este inevitabil.

Conceptual, Yin & Out este un album ce abordeaza puternic acest conflict interior, nevoia de a te descoperi, de a sparge bariere atat personale cat si cele impuse de societate, faptul ca raspunsul la toate intrebarile tale ar trebui sa vina din tine, nu sa astepti raspunsul gresit din partea factorilor externi. Cumva, acest lucru se reflecta si in compozitia sau cel putin fluiditatea pieselor. Yin & Out nu e chiar un album 'inaltator' ci jongleaza cu emotia, compozitii precum Eternal Summer, Bloodstream sau Memories From My Future Lives fiind un fel de raza de soare, din acest motiv si o alegere evidenta pentru lansarea in format single.

Sa fiu sincer, singurul minus ce il gasesc acestui produs este intocmai aceasta complexitate si atentie la cele mai mici detalii, aspect ce se poate dovedi un dezavantaj in lipsa unor momente de respiro, unde lejeritatea si atmosfera compozitiei sau poate o abordare vocala 'dulceaga' ar fi oferit un echilibru pentru cei ce vor considera acest disc greu de digerat. Pentru ca acest lucru e la fel de inevitabil.

Din punct de vedere muzical si compozitional, atentia la cele mai mici detalii, aceste structuri poliritmice, adaptarea vocilor ca instrument, cu o tehnica matematica - lucru foarte rar pe un album autohton - cat si fluiditatea acestor compozitii fac din Yin & Out cel mai precis si complex material autohton lansat de la debutul White Walls incoace. Si tot din acest punct de vedere as spune ca l-au depasit. Insa nu e cazul ca acest album sa ramana in Romania, din multe considerente. Nu stiu daca este un lucru bun sau rau.

Lansarea oficiala are loc pe 1 martie, la Club Control din Bucuresti.