Enslaved In Times Artwork

In vremuri tulburi ar trebui sa ne amintim ca din acest vast teritoriu al muzicii metal, subgenul black metal este poate cel mai noncomformist, in sensul ca, asa cum anii ne-au dovedit greii ultimilor decenii, aceasta nisa nu lasa loc de limitare muzicala sau conceptuala, asta daca esti si suficient de deschis la cap pentru a-l exploata.

Iata cum din toata 'ceata' anilor 90, foarte putine trupe ale genului si-au pastrat spiritul si esenta clasica intacta, in timp ce altii au experimentat si (dupa parerea unora) au evoluat catre un univers muzical extins, cum este si cazul Enslaved. In continuare, cel mai fascinant exemplu in acest sens imi pare Ulver, o trupa ce si-a schimbat drastic directia muzicala, insa a ramas cu aceeasi atmosfera si incarcare emotionala.

Iar Enslaved este genul de trupa ce a cautat o reinventare cu fiecare material discografic, desi punctul de cotitura in readaptarea stilistica a aparut undeva la inceputul anilor 2000, iar la fel ca multi alti conationali, Enslaved si-au pastrat spiritul intact, caile de comunicare s-au schimbat insa.

In acelasi timp, pare ca Enslaved au devenit foarte siguri pe acest progresiv imbinat cu viking si black metal, iar usor usor se intorc acum catre vechile radacini, pastrand insa elementele atat de riguros invatate, ceea ce transforma noua lansare a novergienilor intr-un material ce trebuie aprofundat.

Piesa care deschide albumul pare sa sugereze intocmai dorinta de a se a intoarce la ce ramane atmosfera si muzica vikinga, cea de buna calitate, nu neaparat piesele de pahar si voie buna. Pentru fanii mai conservatori, o veste fericita, in contrast cu ce urmeaza sa fie Bulding With Fire, una din cele mai 'catchy' piese din intregul catalog Enslaved si o preferata in topul personal, compozitie extraordinar gandita si compusa, multe pasaje clean si de altfel sentimentul ca aceasta parte ascunsa Enslaved incepe sa capete teritoriu in fata clasicului growl. Sentimentul se resimte si pe piesa ce da titlul albumului, e mai mult decat clar ca vocea lui Herbrand Larsen a devenit o parte esentiala a formatiei. Asadar, doua elemente sonore, in contrast una cu alta, ofera ce a ramas in continuare inovatie si reinventare. In implicarea sa pe partea vocala, Herbrand pare sa fi diminuat impactul clapei, momentele se resimt de aceasta data exclusiv in puncte cheie, lasa impresia unei redresari catre clasicul adaptat cu ce a construit Enslaved in ultimii ani.

La fel de evidenta pare si dorinta trupei de a asimila acest album ca un intreg, e dificil sa tii numaratoarea acolo unde se termina o piesa si unde incepe alta, dar asta nu e deloc un lucru rau ci doar inseamna ca ascultatorul este provocat in a lasa deoparte rutina zilnica pentru o calatorie in lumea padurilor si vremurilor de demult. Pentru ca si productia pare indreptata spre 'curatenia' anilor de demult, fara a exagera de posiblitatile tenologiei moderne. Amin. Aceasta calatorie fonica se resimte si la finalul albumului, acolo unde Enslaved creeaza un peisaj sonor de exceptie, ce lasa deoparte toata mizeria reala pentru acele elemente nepalpabile si atat de mult dorite.

Pentru cine a urmarit activitatea Enslaved, In Times este inca un mod de a da de pamant cu toate cliseele unui conservator. Pare un titlu serios pentru cel mai bun album al anului 2015, dar si din acest 2015 mai e cale lunga si multe de lansat. Iar pentru un ascultator gata sa experimenteze, In Times este un material perfect pentru o calatorie muzicala aparte, la fel ca si intreg catalogul discografic al norvegienilor.

Enslaved isi vor promova noul album si la Rockstadt Extreme Fest cu un setlist special de 70 de minute.