10995450 10152766867043507 5498648219942243722 n

Imi pare ca Implant Pentru Refuz a avut una din cele mai grele sarcini date in undergroundul romanesc. Cum poti reinventa o formatie care la inceputul anilor 2000 devenise etalon al scenei, cum poti resuscita un nume ce timp de 8 ani (daca nu luam in calcul Otheroot, in 2009) a stat intr-un anonimat discografic, in tot acest timp avand o activitate sporadica ce avea nevoie de un nou album ca de aer.

Imboldul in acest caz a fost prima campanie de crowdfunding de succes pentru o trupa rock/metal al dragului nostru patrimoniu, actiune primita cu scepticism dar si cu un rezultat final ce a permis investitia a 7000 de euro pentru un nou material discografic, insotit de o productie live ce are sa incerce si ea o resuscitate a ce inseamna un concert de club.

Intamplator sau nu, Cartography pare sa reprezinte in totalitate aceasta directie muzicala propusa de Implant Pentru Refuz. Prea putine elemente comune cu Monolith, insa o expansiune catre o larga paleta muzicala, elemente sonore ce in final alcatuiesc aceasta harta.

E drept ca albumul devine un exemplu perfect a ghinionului de a avea nevoie de finante pentru a lansa un material de calitate. Pentru ca asta e lumea in care traim, vrem nu vrem, lumea se invarte pe bani, la fel si un studio sau un producator pe masura. Vad ca acest Attila Lukinich semneaza adevarate minuni sonore intr-o tara cu o serie de situatii minimaliste. Vorbim de acelasi om care a lucrat si la albumul Kultika, iar si in cazul Cartography putem lauda un sunet foarte curat, compact, nuantat pe elemente aparte. Cred ca e si cel mai bun sunet Implant Pentru Refuz de pana acum.

Observ continua incapatanare Implant Pentru Refuz de a canta in engleza, doar ca de aceasta data romana si engleza nu merg separat, ci sunt integrate intr-un mod inteligent in aceeasi compozitie. Nu-mi dau seama daca e un avantaj sau nu, probabil depinde de dorinta trupei de a concerta si peste hotare. Ar fi o premiera ca o trupa romana cu versuri in engleza sa aiba succes si peste hotare, pana acum, ironic, singurele trupe cu o activitate constanta in Europa au versuri in limba romana. Pare clar ca piesele cu cel mai mare impact vor fi cele in limba romana, mult mai usor de asimilat ca mesaj, parte si datorita unui mesaj suprapus cu realitatea Romaniei de azi.

Responsabilii pentru sectia ritmica cred ca au ascultat foarte mult Karnivool si derivatele lor in ultima vreme, suficiente elemente progresive pe album, o linie de baza trasata de sonoritati contemporane ale acestui gen de alternative metal, pentru ca si vremea nu-metal a apus totusi, nu cred ca cineva ar fi vrut sa asculte o readaptare Sidef, Refugiu Mental sau IPR Guerrilla. E bine sa iti iei astfel de repere ce te pot reinventa. Este mai mult decat evidenta o maturizare stilistica dar si o expansiune a cunostintelor muzicale si mai ales instrumentale. Liric, Cartography este exact ca si muzica sa, tinteste in a oferi ascultatorului o calatorie cat mai diversa, asa ca apuse sunt vremurile mesajului de lupta direct, ba chiar imi pare ca mesajul acum s-a amortizat pana in punctul unei constientizari a refuzului de a mai lupta, inlocuita de o rutina de factura mecanica, cu un bonus de spalare pe creier (vezi piesa Arid).

Eh, aceasta complexitate muzicala nu lasa loc de 'priza', asa cum a fost cu vechile piese Implant Pentru Refuz. Probabil ca 'hitul' il va marca piesa Pasari Aprinse, imi pare piesa cu cea mai mare rezonanta pentru publicul ascultator, nu mare imi va fi mirarea sa vedem si un videoclip pentru aceasta piesa, cred ca ar fi un pas logic.

Ca o concluzie, Cartography este insasi un risc, cel mai mare fiind tocmai aceasta complexitate muzicala si lirica. Este un album bine compus si gandit ce transforma Implant Pentru Refuz in poate cea mai matura trupa a momentului in scena alternativa a Romaniei, o scena unde, ironic, complexitatea nu e ea chiar asa de transparenta si nici atat de bine asimilata de public. In mod normal, acest album ar trebui sa fie o provocare necesara pentru public, mai ales ca abordarea este una pur occidentala, adaptata la un mesaj social contemporan al Romaniei, si in acelasi timp da dovada ca trupele din Romania trec usor, usor de elemente saturate preluate din muzica de acum 20 de ani, construite totodata inteligent, conceptual, oferind o identitate atat de mult necesara.

Rezultatul se va vedea in acest turneu de promovare, turneu care bifeaza si un show in Rockstadt, pe 2 aprilie. A da, 2015 marcheaza aniversarea a 20 de ani de Implant Pentru Refuz, frumos ar fi sa vedem macar un show aniversar cu o veche componenta, poate cu ocazia concertului alaturi de Korn. E o idee.