Ordinul Negru

E posibil ca multi sa retina Ordinul Negru dintr-un context mai aparte, anume perioada usor hilara inceputa undeva prin 2010 cu o serie de clasamente 'ridicole', menite sa denigreze calitatea scenei underground autohtona, de tot soiul, fie ca vorbeam de metal sau alternativ.

E, la capitolul metal devenise cumva un obicei ca odata cu fiecare clasament sa apara si numele Banatian Darkness, pe atunci casa de discuri underground si totodata o platforma pentru numeroasele proiecte semnate de Fulmineos, muzician, chitarist si solist (totodata si 'propietar' al casei de discuri mai sus amintita), a carui activitate a progresat la nivel de notorietate odata cu proiectul Kultika cat si colaborarea cu Negura Bunget, mai nou si cu proiectul Dara si ce se pare a fi revenirea Argus Megere. Multitudinea de proiecte lansate a fost cumva segmentata in functie de prioritatile vremurilor, iar Ordinul Negru a ramas o buna perioada 'pe bara', el fiind oricum un proiect individual si independent, asa cum ii statea bine oricarui proiect trv acum multi ani.

In ce priveste Sorcery In Darkenss, el este practic tranzitia de la un one man project la o trupa propriu-zisa, fiind primul material Ordinul Negru inregistrat in formula completa, alaturi de chitaristul Urmuz, tobosarul Andrei Jumuga (Transceatla, Spiritual Ravishment), solistul Silviu Pop (W3 4R3 NUM83R5, ex-Deliver The God) si, desigur, Fulmnineos la chitara si bas.

In bun augur, directia muziala Ordinul Negru a avut si ea parte de un 'changeover', fapt pentru care acele elemente traditionale si nu intotdeauna benefice muzicii raman acum ca un ghidaj clar asupra proiectului, 'metoda de lucru' fiind una destul de contemporana, pornind de la o calitate audio mult imbunatatita si continuand cu influentele muzicale, atat la nivel instrumental cat si vocal. Pasiunea lui Fulimenos pentru ce a devenit 'de post' este simtita si in Ordinul Negru, caci daca e sa amintim de un proiect similar, atunci gandul ne duce la trupe precum Wolves In The Throne Room, Altar Of Plagues sau Panopticon, trupe care au pastrat in esenta aceleasi reguli ale muzicii black metal, metodologia fiind insa una complet noua si contemporana.

Asadar, Sorcery In Darkness nu este nici pe departe unul din miile de albume compuse dupa retea traforaj-viteza, ci pe parcursul celor trei piese incluse pe disc - cu o durata totala de aproape 40 de minute - alterneaza suficient cat sa lase loc de 'interpretari'. In acest context, In Ceas De Noapte - ultima piesa a albumului - e probabil cel mai bun exemplu in acest sens si poate cea mai reusita compozitie a discului. Alternand momente semi-acustice, atmosferice, pasaje vocale clean cu furia contemporana a directiei black metal impuse, pare destul de clar ca Ordinul Negru nu e chiar un exemplu de copy/paste. La fel de interesanta este si paleta muzicala folosita pe acest material. Daca prima piesa - Sorcery Of Darkness - debuteaza intr-un mod traditional de depressive black metal si continuat intr-o nota clasica, finalul il constituie o compozitie aflata la un pol oarecum opus, atat stilistic cat si liric, fiind singura piesa compusa in limba romana (cu o mica interventie lirica in limba germana).

La atmosfera acestui disc contribuie masiv productia in sine, calitatea sunetului si modul in care fiecare instrument a fost mixat. Un sunet clar, foarte potrivit acestui disc muzical, evitand cliseul de a avea un mix tipic standardelor black metal. Nu stiu exact cine a fost responsabil aici, dar 'lucrarea' in sine ma trimite la acelasi producator responsabil pentru ultimele albume Kultika si Implant Pentru Refuz.

Sorcery Of Darkness nu este un album care va schimba 'regulile jocului', insa cu siguranta e un album ce reuseste cu succes sa evite sufocarea in proiecte fara sansa de reusita in abordarea individuala. Este un disc reusit, calitativ, un album ce poate fi abordat cu mare succes intr-un format de concert. Si din ce am inteles, acest lucru se va si intampla.