coperta era pietrelor neslefuite 1

Intr-o era in care majoritarul a devenit analist, restul inghite cam orice i se pune pe masa, preferabil sa fie cat mai simplist si pe intelesul tuturor pentru a asimila, iata si un experiment ce se abate de la aceasta regula.

Bine, eu cred ca aceasta comparatie este o pura coincidenta in contrast cu titlul discului in cauza, Era Pietrelor Neslefuite.

Si cum simplismul este de factura autoritara, drumul si scopul Pinholes a devenit unul dificil si iata ca abia acum la al doilea material discografic roadele incep sa prinda contur. Asta desi Pinholes pana la ora actuala s-a bucurat de o expunere net superioara, concerte alaturi de cele mai cunoscute trupe de alternativ de la noi, un intreg turneu open air in marile orase ale tarile si o aparitie la Apropo TV.

Doar ca ce canta Pinholes nu e deloc simplu si nici dulceag. E melodramatic, defapt e mai mult dramatic. E alternativ, defapt e mai mult psihedelic, artistic (sa nu folosesc art rock), e o viziune muzicala independenta fata de ce precedentele succese de factura alternativa. Poti sa-i zici un avant-garde alternativ, asta daca esti fan de clasificari stilistice.

In esenta, Era Pietrelor Neslefuite imi pare cel mai 'sentimental' album lansat in alternativul ultimilor ani. Nu comentam piesele, ci faptul ca o trupa ca Pinholes a reusit sa imprime atat de clar o paleta de stari de o transparenta ireprosabila. Din acest punct de vedere avem un album sincer, brut, ceva ce eu personal n-am mai gasit de pe vremea cand George Gadei fermeca fetele cu versuri neintelese prin concertele din Club A.

Pai da, tot in limba romana, mare plus, doza de curaj. Si chiar cu un iz de Marin Sorescu: "Pe ce treapta de civilizatie ne aflam? - În epoca pietrei neslefuite, intrucat singura piatra slefuita care se gasise, inima, a fost pierduta. "

Despre muzica e mult de spus. In ce priveste Era Pietrelor Neslefuite, avem Pink Floyd, avem Smashing Pumpkins, avem Isis, un cuantum al unor influente de factura comuna readaptat dupa placul si viziunea proprie, fapt ce transforma Era Pietrelor Neslefuite intr-un material atipic pentru o scena alternativa saturata de influente occidentale, cateodata mult prea evenimente.

Iar mai departe imi e tare greu de scris. Fiecare piesa imi pare o mica parte esentiala dintr-un intreg unde totul pare legat, nota cu nota, stare cu stare, un intreg ce nu poate fi disecat din acest punct de vedere, deci nici din cuvinte. Este o calatorie muzicala cum demult nu am mai pomenit prin undergroundul nostru si din acest punct de vedere imi permit sa spun ca este cel mai inspirat material 'alternativ' dupa o buna bucata de vreme. Iar daca nu cel mai inspirat, cu siguranta cel mai indraznet.